آلودگی صوتی مثل آلودگی هوا

رییس انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران از آمادگی انجمن برای همکاری با دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا برای مطالعه در زمینه آلودگی صوتی، تدوین استانداردهای موجود در این زمینه و اعلام نتایج طرح ممیزی علم آکوستیک و علم ارتعاشات در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: راه‌اندازی رشته‌ی مهندسی آکوستیک می‌تواند پیشرفتهای قابل توجهی در صنایع مرتبط با آن به ارمغان آورد.

دکتر عبدالرضا اوحدی همدانی که در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی آکوستیک و ارتعاشات سخن می‌گفت، اظهار کرد: آکوستیک و ارتعاشات نقش و کاربردهای مهمی در زمینه‌های مختلف و صنایع گوناگون مانند صنعت خودرو، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دریایی، مهندسی، پزشکی و غیره دارد.

همچنین آلودگی صوتی یکی از موضوعات مهم و مورد توجه بوده که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد واین موضوع یکي از موضوعات در زمینه آکوستیک و ارتعاشات است.

وی با بیان این که انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران با 12 نفر موسس (حضور 7 نفر از دانشگاه‌های کشور) در سال 88 موفق به اخذ مجوز و در خرداد ماه سال 89 به صورت رسمی به ثبت رسید، گفت: در حال حاضر و با گذشت حدود یکسال و نیم از فعالیت این انجمن 120 نفر از متخصصان و دانشگاهیان در انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران به عضویت درآمدند. همچنین نگاه در انجمن آکوستیک و ارتعاشات نگاه فرارشته‌ای بوده است به گونه‌ای که بسیاری از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه‌های مختلف مهندسی، آکوستیک ساختمان، مهندسی و پزشکی، آکوستیک در موسیقی و غیره در حال انجام است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آ‌لودگی صوتی تصریح کرد: متاسفانه با وجود توجه و تاکیدات بسیاری در زمینه‌ی آلودگی‌های محیط زیستی و هوایی توجهی در زمینه آلودگی‌های صوتی وجود ندارد؛ این در حالیست که اثر تخریبی آلودگی صوتی که در طول زمان ایجاد می‌شود فرسایشی بوده و کمتر از دیگر آلودگی‌ها نیست. در این زمینه انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران آمادگی خود را برای همکاری با تمامی ارگان‌های مختلف مانند شهرداری و محیط زیست اعلام می‌کند.

اوحدی همدانی ادامه داد: انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران همچنین آماده‌ی انجام فعالیت در زمینه تدوین استانداردهای موجود در زمینه‌های مرتبط با آکوستیک و ارتعاشات است.

همچنین ایجاد رشته‌ای با عنوان مهندسی آکوستیک در کشور می‌تواند منشاء خیر و برکت فراوانی باشد تا در آینده شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در صنایع هوا فضا و غیره باشیم. بنابراین انجمن آکوستیک ارتعاشات ایران می‌تواند در این زمینه نهایت همکاری را با دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح به انجام برساند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر طرح ممیزی علم آگوستیک و ارتعاشات را در انجمن آغاز کرده‌ایم که نتایج آن را در اولین فرصت اعلام می‌کنیم. این طرح می‌تواند مسیر راه را تا حد قابل قبولی مشخص کرده و راه ما را در سطح جهانی نشان دهد.

۳ دی ۱۳۹۰ ۰۹:۵۹
ایسنا |
اشتراک در