استفاده از پسماند در صنعت ساختمان

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: از پسماند بعضی صنایع از جمله ذوب آهن که پسماند آن سرباره نامیده می‌شود و یا زغال سنگ که پسماند آن خاکستر بادی است می‌توان در صنعت ساختمان و در تولید انواع بتن‌ها استفاده کرد.
جواد پورشریفی در سمینار "آشنایی با مواد پوزولان و تأثیر استفاده آن در افزایش دوام و پایداری بتن" گفت: یکی از موضوعات گمنام در مباحث درس تکنولوژی بتن در رشته مهندسی عمران بحث استفاده از مواد پوزولان در سازه‌ها است.
وی ادامه داد: استفاده از مواد پوزولان باعث کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کارآیی در بتن تازه، دوام و پایداری بتن در بتن‌های سخت شده خواهد شد به همین خاطر می‌توان از مواد پوزولان در اجرای سازه‌های بتنی استفاده کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین اضافه کرد: از طرفی استفاده از مواد پوزولان مصنوعی که پسماند سایر صنایع هستند؛ موجب کاهش مشکلات زیست محیطی می‌شود.
وی به ترکیب مواد پوزولان اشاره کرد و توضیح داد: مواد پوزولان از ترکیب سیلیس و یا سیلیس آلومینیوم به دست می‌آید که به تنهایی خاصیت سیمانی شدن ندارد ولی در صورت استفاده از مواد سیمانی، افزایش مقاومت بتن، دوام و پایداری حاصل می‌شود.
پورشریفی تصریح کرد: ایران دارای معادن زیادی از پوزولان طبیعی در مناطق مختلف است و از طرف دیگر در بخش پسماند بعضی از صنایع از جمله ذوب آهن که پسماند آن سرباره نامیده می‌شود و یا در تولید آلیاژهای مختلف فلزات، دوده سیلیسی (میکرو سیلیس) به عنوان پسماند باقی می‌ماند و همچنین در صنایعی که از زغال سنگ استفاده می‌کنند پسماند آن به عنوان خاکستر بادی (خاکستر سبک) نامیده می‌شود و می‌توان در صنعت ساختمان و در تولید انواع بتن‌ها از آن استفاده کرد که این امر باعث افزایش دوام پایداری سازه‌های بتنی در مقابل حملات شیمیایی و فیزیکی محیط محل سازه می‌شود.
وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته به روز کاربرد مواد پوزولان در مرکز تحقیقات صنعت ساختمان دانشگاه آزاد قزوین توضیح داد: در این مرکز در زمینه استفاده از مواد پوزولان مصنوعی از جمله خاکستر بادی مواد آهن گذاری و میکرو سیلیس و ساخت بتن، تحقیقات خوبی انجام شده و نتایج آزمایشگاهی بسیار مطلوبی نیز به دست آمده است.
۳۰ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۵۹
خبرگزاری فارس |
اشتراک در