برای نخستین بار در جهان ، نانورآکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری

دو مخترع ایرانی برای نخستین بار در جهان به طراحی و ساخت نانوراکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری موفق شدند. این نانو راکتور امکان نصب در تمامی اماکن کم جمعیت از قبیل مجتمع های مسکونی، آموزشی، اداری، صنعتی و بیمارستان ها را دارد.

'کامران رحمتی شادباد' یکی از مجریان طرح نانو راکتور ترکیبی تصفیه گر فاضلاب شهری گفت: این طرح در مسابقات و نمایشگاه اختراعات 2011 سئول از بین 700 طرح به کسب مدال طلای این مسابقات موفق شد .

وی در مورد نحوه ساخت این نانو راکتور ترکیبی گفت: در این رآکتور از سه فرآیند فتوکاتالیز، التراسونیک و اوزوناسیون برای انجام بهینه تصفیه آلاینده های موجود در فاضلاب شهری استفاده شده است. کارکرد دستگاه کاملاً دیجیتال بوده و از طريق کلیدهای نصب شده قابل کنترل است.

رحمتی شادباد افزود: فاضلاب از طریق یک پمپ دیافراگمی وارد مخزن راکتور می شود و تا حدود 5 لیتر پر می شود. سپس نانوذرات فتوکاتالیست از طریقه دریچه تعبیه شده در قسمت فوقانی راکتور به داخل مخزن تزریق می شوند.

این دانشجوی دکترای سازه های هیدرولیکی دانشگاه تبریز در مورد مزایای نانو راکتور ترکیبی فاضلاب شهری یادآور شد : عدم تولید لجن در طی فرآیند تصفیه، مدت زمان بسیار کم پروسه تصفیه در مقایسه با روش های سنتی، هزینه اجرایی بسیار پایین (برآورد هزینه برای هر متر مکعب فاضلاب: 50000 ریال)، دستیابی به فناوری تولید نانوذرات کاتالیستی با اثرگذاری بسیار بالا برای اولین بار و ضدعفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومینز از مهمترین مزایای این طرح است .

رحمتی شاد باد افزود : علاوه براین بهبود کارایی فرآیند فتوکاتالیز به دلیل طراحی مناسب راکتور، قابلیت تکرارپذیری بالا در تصفیه آلاینده های فاضلاب، قابلیت استفاده از منابع نوری مختلف همچون لامپ کم مصرف و فرابنفش (و حتی نور خورشید) و امکان نصب در تمامی اماکن کم جمعیت از قبیل مجتمع های مسکونی، آموزشی و اداری از دیگر مزایای این نانو راکتور تصفیه گر فاضلاب شهری است .

وی این اختراع را با همکاری 'مسعود راستگار فرج زاده' طراحی و ساخته است و این اختراع هم اکنون در اداره ثبت اختراعات کشور با حمایت شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است.

این نانورآکتور هم اکنون به صورت پایلوت در تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز نصب شده است و با حمایت مسئولین وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی در یکی از روستاهای شهرستان تبریز با جمعیت 500 نفر و دبی 100 متر مکعب در شبانه روز قرار است به صورت آزمایشی اجرا شود .

این طرح در مجله Environmental Technology به چاپ رسیده است.

۲۹ آذر ۱۳۹۰ ۰۹:۵۷
ایرنا |
اشتراک در