سهم 80 درصدی مصالح استاندارد در ساخت و ساز

معاون وزیر و شهرسازی با بیان اینکه 80 درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند، گفت: در زمینه تولید بتن تنها 2 واحد تولیدی توانستند گواهی مرکز را دریافت کنند

ید محمود فاطمی عقدا امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه صنعتی سازی در کشور به رشد 30 درصدی رسیده است، گفت: توجه به افزایش کیفیت مصالح ساختمانی و جلوگیری از تولید مصالح بی‌کیفیت از جمله اقداماتی بوده که این مرکز انجام داده است. 10 مورد دستورالعمل فنی از سوی مرکز تدوین شده که در صنعتی سازی به کار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسن با اشاره به بی‌توجهی به اجرای مبحث 19 در کشور اظهارداشت: با توجه به اینکه 21 سال از ابلاغ این قانون می‌گذرد اما هنوز طرح جامعی برای اجرای این مبحث وجود ندارد که به نظر می‌رسد باید بازنگری در آن انجام شود.

وی با اشاره به طراحی میز لرزان در این مرکز اظهارداشت: میز لرزان 150 متر مکعبی که ظرفیت ساختمان‌های 14 طبقه با تناژ 700 تن بار مفید را دارد از سوی این مرکز ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به جایگزینی مصالح سبک و انواع بتن‌های سبک به جای سفال و آجر اشاره کرد و گفت: مرکز 17 اختراع را به ثبت رسانده که همگی به تولید می‌رسند.

فاطمی عقدا کاربرد یونولیت در ساختمان سازی و خطرات ناشی از مشتعل شدن آن گفت: خطر آتشزا یکی از محدودیت‌های کاربرد یونولیت در صنعت ساختمان است اما سبکی و عایق بودن آن ویژگی خاصی است که در صنعتی سازی به کار می‌رود اما نکته اینجاست که اینها کندسوز هستند و شعله ور نمی‌شوند بنابراین باید توجه داشت که یونولیت‌ها حتماً گواهینامه مرکز تحقیقات را داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظایف این مرکز تداخلی با وظایف آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ندارد، گفت: آزمایشگاه بر کنترل کیفیت مصالح نظارت دارد و نحوه اجرا و نظارت بر نحوه اجرا بر عهده این مرکز است.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه استاندارد مصالح ساختمانی به 80 درصد رسیده است، گفت: در زمینه تولید بتن‌ سبک تنها دو واحد تولیدی توانستند گواهی مرکز را دریافت کنند و در این بخش مشکلات زیادی داریم. آجر هم از استاندارد پایینی برخوردار است.

فاطمی عقدا درباره تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در افزایش قیمت، گفت: در سال 90 قیمت مسکن کنترل شد و باوجود افزایش قیمت در صنعت ثبات قیمت را در مسکن داشتیم که این موضوع با ارایه راهکارهایی مانند حذف آجر و جایگزینی مصالح سبک امکانپذیر شد.

۲۸ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۹
خبرگزاری مهر |
اشتراک در