چگونگی کنترل قیمت مسکن و وضعیت نگران‌کننده تولید مصالح غیر استاندارد

معاون وزیر راه و شهرسازی به تاثیر استفاده از فن‌آوری‌های نوین در کنترل قیمت مسکن اشاره و تصریح کرد: حدود 20 درصد مصالح ساختمانی به روش غیر استاندارد تولید می‌شوند که امری نگران‌کننده است.

محمود فاطمی عقدا - رییس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن، امروز تصریح کرد: با توجه به اهمیت بخش مسکن و حجم بالای تولید مسکن در قالب مسکن مهر توجه به صنعتی سازی صورت گرفت که در نتیجه منجر به تثبیت صنعتی سازی شد.

وی با اشاره به این که توسعه سیستم‌های صنعتی در دو بخش مسکن روستایی و شهری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ارزان بودن این سیستم‌ها مورد توجه قرار می گیرد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن همچنین به توجه به نماهای ساختمانی اشاره و تصریح کرد: برخی نماها منجر به پرت انرژی می‌شود؛ بنابراین توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و صرفه جویی در مصرف انرژی در نماها را در دستور قرار داریم.

فاطمی‌عقدا در ادامه با اشاره به توجه به افزایش کیفیت مصالح ساختمانی و جلوگیری از تولید مصالح نامقاوم تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز ملزم به رعایت گواهی نامه فنی مرکز برای مصالح مورد استفاده شد.

وی با بیان این‌که در این زمینه رشد خوبی داشته‌ایم، افزود: یکی از عمده‌ترین رویکردهای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اجرای مبحث 19 بود.

وی افزود:‌ اگرچه حدود 20 سال از ابلاغ این قانون می‌گذرد، اما شاهد اجرا نشدن این مبحث هستیم.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن در ادامه با بیان این‌که موضوع اجرای مبحث 19 و بازنگری آن را در دستور کار قرار دادیم، اضافه کرد: در بخش مقاوم سازی علاوه بر تدوین دستورالعمل‌های موجود به استفاده از پلیمرهای مقاوم با ضخامت کم را در دستور کار قرار دادیم.

فاطمی عقدا در ادامه ثبت 17 اختراع مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اشاره و تصریح کرد:‌ این اختراع‌ها پتانسیل تولید را دارند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تحقیقات کاربردی تصریح کرد: گسترش صنعتی سازی بر کاهش قیمت مسکن تاثیر بسیاری داشته است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن درباره نظارت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر پروژه‌های مسکن مهر کشور گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وظیفه کنترل کیفیت مصالح را بر عهده دارد و در نحوه و سیستم اجرا وارد نمی‌شود.

فاطمی‌عقدا با تاکید بر اهمیت استانداردسازی مصالح ساختمانی گفت:‌ اواخر سال 1364 بنا به تصویب هیات محترم وزیران مراکز تولید مصالح موظف شدند تا پایان تیر ماه 1387 مصالح تولیدی خود را استاندارد کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که اکنون حدود 80 درصد مصالح به روش استاندارد تولید می‌شوند، گفت: اگرچه رویکرد خوب بوده اما تولید این میزان مصالح غایر استاندارد نگران کننده است.

وی به تولید مصالح نوین به روش غیر استاندارد اشاره و خاطرنشان کرد: در بین مصالح نوین در زمینه بتن clc بیشترین مشکل را داشتیم و به دلیل نگرانی که احساس می شد، طی دو مرحله ابلاغیه‌ای صادر شد تا از به کارگیری مصالح غیر استاندارد در مسکن مهر جلوگیری شود.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن روند افزایش کیفیت را مطلوب اعلام و تصریح کرد: عده‌ای برای استانداردسازی مصالح مراجعه کرده‌اند.

فاطمی‌عقدا به کنترل قیمت‌ها در سال 1390 به رغم افزایش نرخ انرژی اشاره و تصریح کرد: به دنبال افزایش کیفیت مصالح سبک سازی و جلوگیری از هدر رفت مصالح در تولید مسکن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان به کاهش وزن ساختمان‌ها بر اثر استفاده از مصالح نوین اشاره کرد.

۲۸ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۰۵
ایسنا |
اشتراک در