گسترش افقی تهران ، ممنوع

شهرداری تهران با تدوین طرح جامع حریم شهر تهران در نظر دارد به ممنوعیت گسترش افقی پایتخت، مهر قانونی بزند تا از این طریق هر گونه ساخت وساز مسکونی و تجاری خارج از محدوده اصلی شهر، غیر مجاز تلقی شده و بلافاصله حکم تخریب برای آن صادر شود.
پیش‌تر مسوولان دولتی با اعلام طرح «حذف آپارتمان‌نشینی» وعده داده بودند کلان شهرهای کشور از جمله تهران در افق گسترش پیدا می‌کنند، اما چنانچه طرح شهرداری تهران برای ساماندهی حریم در شورای شهر به تصویب برسد نه تنها پیشروی افقی تهران عملا منتفی می‌شود، بلکه مساحت فعلی پایتخت نیز حدود 100 کیلومتر کوچک خواهد شد.

به گفته مدیر کل حریم شهر تهران، در راستای طرح جامع حریم، در محدوده حریم فقط فضای سبز احداث می‌شود و در عین حال از طریق پرنده‌های بدون سرنشین، این مناطق برای در امان بودن از ساخت وساز تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حریم شهر تهران همچنین از پیشرفت 70 درصدی طرح جامع حریم پایتخت خبر داد و گفت: با اجرای این طرح از ابتدای سال آینده، از گسترش بی رویه شهر تهران جلوگیری می‌شود و سیستم کنترل حریم به صورت مدرن عمل خواهد کرد؛ به گونه‌ای که پس از این شاهد هیچ گونه ساخت و سازی در حریم شهر تهران نخواهیم بود و تمامی‌پهنه‌های حریم به فضای سبز و تفریحی اختصاص خواهد یافت.

صباح الدین متقی مدیرکل حریم شهر تهران با بیان این مطلب در مورد اهداف اصلی طرح به دنیای اقتصاد گفت: طرح جامع حریم تهران بحث ساماندهی محدوده حریم را دنبال می‌کند و هدف آن جلوگیری از گسترش افقی شهر تهران است، چرا که در طول سالیان گذشته شاهد ساخت و سازهایی در خط محدوده شهر تهران بودیم که منجر به افزایش مساحت پایتخت شده بود.

او ادامه داد: با تصویب این طرح حدود 100 کیلومتر مربع از مساحت شهر کاهش پیدا می‌کند و به حریم واگذار می‌شود؛ به طوری که در صورت موافقت شورای شهر، مساحت شهر تهران از 742 کیلومتر مربع به 642 کیلومتر مربع خواهد رسید.

او افزود: دومین هدف از اجرای این طرح ایجاد شرایطی در حریم است تا بتوانیم براساس اسناد فرادست برای تمامی ‌پهنه‌های حریم تعریف مشخصی داشته باشیم تا پس از این هیچ سازمانی بدون انجام مطالعه اقدامی‌ را در حریم نتواند انجام بدهد.

او با تاکید بر جلوگیری از هر گونه ساخت‌و‌ساز در حریم تهران اظهار کرد: تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در حریم پیش‌بینی کرده‌ایم؛ به گونه‌ای که در این طرح سیستم کنترل حریم را از مدل فیزیکالی به سیستم‌های دوربین مدار بسته و هلی کوپترهای فاقد سرنشین ارتقا داده‌ایم تا بتواند پوشش‌های لازم را برای مراقبت حریم تهران به کار گیرد.

او تصریح کرد: گرچه هزینه‌های انجام شده در این طرح بالا است، اما از آنجا که هزینه‌های 8 تا 10 سال آینده حریم را پوشش می‌دهد، توجیه اقتصادی دارد.

متقی در مورد مرز حریم پایتخت گفت: براساس طرح جامع شهر تهران مصوب سال 86، حریم پایتخت شامل شهر تهران، ری و شمیرانات 6 هزار کیلومتر مربع است که از شرق به لواسانات، بومهن و نزدیکی دماوند منتهی می‌شود. از غرب به کهار، از جنوب به فرودگاه امام و از شمال به خط الراس سلسله کوه‌های البرز می‌رسد.

زمین‌های حریم مال دولت یا شهرداری؟

متقی در مورد مالکیت اراضی حریم تهران گفت: مالکیت این زمین‌ها از‌آن دولت است، اما براساس قانون ماده 100 و طرح جامع این اراضی برای درختکاری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز به نهادی مدنی یعنی شهرداری واگذار شده است. او ادامه داد: با این اقدام بحث نظارت و جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به یک نهاد واگذار خواهد شد و از هر گونه سوء استفاده در زمان دو نهاد ناظر جلوگیری می‌شود. مدیر کل حریم شهر تهران در پاسخ به این سوال که مجازات ساخت و ساز در حریم تهران چه خواهد بود، گفت: تخریب اولین برخورد با متخلفان این محدوده است علاوه بر این امکان جابه‌جایی و نقل و انتقال واحد‌های ساخته شده در این محدوده وجود ندارد و در صورتی که پروانه ساختمانی مربوط به دوره قبل باشد، باطل و با نهاد صادرکننده آن برخورد خواهد شد.

۲۰ آذر ۱۳۹۰ ۱۰:۱۷
اشتراک در