اکثر حوادث ناشی از کار ساختمانی است

رییس اداره بازرسی اداره کل کار و امور اجتماعی خراسان شمالی گفت: 75 درصد از حوادث ناشی از سختی کار در استان مربوط به بخش ساختمان و سقوط از ارتفاع و پرتگاه است.
قربان نباتیان  افزود: در سال جاری حدود هشت مورد حادثه ناشی از سختی کار رخ داده که از این تعداد دو مورد منجر به فوت شده است.
وی ادامه داد: یک نفر از این افراد در اثر انفجار در معدن آلومینا شهرستان جاجرم و یک نفر در اثر ریزش کانال در اداره آب و فاضلاب شهرستان اسفراین فوت شده‌اند.
نباتیان، علت مرگ این افراد را رعایت نکردن مقررات ایمنی از سوی کارفرما، عنوان و اضافه کرد: در سال گذشته 18 مورد حوادث ناشی از کار گزارش شد که دو مورد از آنها نیز منجر به فوت شد.
وی، بیشترین علت حوادث ناشی از کار را رعایت نکردن مقررات ایمنی از سوی کارفرما و بی احتیاطی از سوی کارگر ذکر کرد و گفت: با وجود این که کارفرمایان امکانات لازم را برای جلوگیری از بروز حادثه در اختیار کارگر قرار می‌دهند اما آنها از این تجهیزات استفاده نکرده و موجب بروز حادثه می شوند.
نباتیان اضافه کرد: اداره کل کار و امور اجتماعی استان جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، کلاس‌های آموزشی برای کارفرماها و کارگران برگزار می‌کند. تمام کارگاه‌های بزرگ در خراسان شمالی دارای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار هستند و هر ماه در این محل‌ها کلاس آموزشی دایر می‌کنند.
رییس اداره بازرسی اداره کل کار و امور اجتماعی خراسان شمالی با ابراز ناخرسندی از این‌که اکثر کارفرماها از بیمه شخص ثالث اطلاع کافی ندارند، تاکید کرد: باید این افراد، کارگران را آموزش دهند و بر کار آنها نظارت داشته باشند.
وی به وظیفه کارفرما در زمان بروز حادثه ناشی از کار اشاره کرد و اظهار داشت: به هنگام بروز حوادث ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده انجام دهد و مراتب را ظرف سه روز اداری به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی اطلاع دهد.
نباتیان افزود: سازمان تامین اجتماعی نیز موظف است هزینه‌های معالجه، غرامت و دستمزد را پرداخت کرده و مستمری را در صورتی‌که فرد از کارافتاده یا فوت کرده باشد به بازماندگان آن شخص بپردازد.
وی ادامه داد: اگر ثابت شود فرد حادثه دیده به علت رعایت نکردن مقررات ایمنی و بهداشتی از طرف کارفرما دچار سانحه شده باشد، هزینه‌های مذکور از کارفرما وصول خواهد شد.
۲۰ شهریور ۱۳۹۰ ۰۹:۲۳
ایسنا |
اشتراک در