الزام مطالعات ژئوتکنیک برای صدور پروانه ساخت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در مناطق دارای حریم، سازندگان موظف هستند تا نتیجه مطالعات ژئوتکنیک را ارائه و بر اساس آن سازه را طراحی کنند و بعد از این مرحله پروانه ساخت صادر می‌شود.

هیربد معصومی با بیان این مطلب گفت: در مناطق دارای حریم، سازندگان موظف هستند تا برای دریافت پروانه ساخت، نتیجه مطالعات ژئوتکنیک را ارائه و بر اساس آن سازه را طراحی کنند. وی افزود : مالکان املاکی که بر روی حریم گسل قرار دارند باید ابتدا مشاوری را برای تحقیقات ژئوتکینیک آن ملک داشته باشند تا بررسی‌های لازم در مورد وضعیت ملک صورت گیرد و بر اساس نتایج تحقیقات، سازه را طراحی کنند و بعد از این مرحله پروانه ساخت صادر می‌شود. معصومی با تأکید بر اهمیت این موضوع اظهار داشت: این اقدام برای همه ساختمان‌هایی که در مناطق دارای حریم قرار دارند، الزامی است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: ساختمان‌های بلند مرتبه و حائز اهمیتی که در سایر مناطق وجود دارد حتی اگر آن منطقه در حریم گسل نباشد نیز باید براساس مطالعات ژئوتکنیک به طراحی سازه بپردازند و صدور مجوز برای این ساختمان‌ها نیز بر این اساس صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه مقاوم سازی ساختمان‌ها از دغدغه‌های شهرداری است، افزود: همه این تلاش‌ها به دلیل آن است که ساختمان‌ها ایمن ساخته شوند و شهری با ساختمان‌های مقاوم در برابر هرگونه آسیب احتمالی داشته باشیم.

معصومی با اشاره به وجود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران، گفت: تهران دارای 3270 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار هکتار بافت ناپایدار است و شهرداری با اقداماتی که انجام داده سعی دارد تا این میزان را به حداقل برساند. وی خاطر نشان کرد: با تسهیلاتی که در این رابطه ارائه شد نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به 2 سال پیش 200 درصد رشد داشته که این موضوع بی‌سابقه بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر سیاست تجمیع املاک فرسوده اظهار داشت: سیاست تجمیع بافت فرسوده با جدیت در حال پیگیری است چرا که با تجمیع هر ملک فرسوده 9 متر فضا آزاد می‌شود که به فضای عمومی آن محله افزوده می‌شود و با اقداماتی که از طریق دفاتر تسهیل‌گری انجام می‌شود، 20 درصد پروانه‌های صادر شده در سال گذشته مربوط به تجمیع املاک فرسوده بوده است.

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ ۱۶:۱۲
خبرگزاری مهر |
اشتراک در