طرح بام‌سبز در شیراز عملیاتی شد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شیراز گفت: برای نخستین بار در کشور، ضوابط و سیاست‌های انگیزشی بام سبز در کلان‌شهر شیراز به تصویب رسید.

  شهزاد رونق‌زاده افزود: براساس این ضوابط، مالکانی که با استفاده از فضای پشت بام ساختمان‌های خود به کاشت گیاه، درخت و درختچه اقدام کنند از تخفیف عوارض ساختمانی و مشاوره رایگان بهره‌مند می‌شوند. وی گفت: طرح ایجاد فضای سبز بر روی بام یا بام سبز برای نخستین بار در کشور پس از تعیین مشاور و تهیه طرح مهندسی در شورای اسلامی شهر شیراز تصویب و به شهرداری این کلانشهر ابلاغ شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بام سبز از راه‌های کنترل جزایر گرمایی در شهرهای بزرگ به‌شمار می‌رود که از چندین سال پیش در برخی شهرهای بزرگ دنیا اجرا شده و می‌شود. رونق‌زاده اضافه کرد: منظور از جزایر گرمایی، مناطقی از کلانشهرهاست که به سبب تراکم ساخت و ساز و جمعیت، دمایی بیشتر از سایر نقاط شهر دارد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری شیراز همچنین گفت: طرح بام سبز یکی از راه‌های افزایش سرانه فضای سبز شهری محسوب می‌شود که در برخی کشورها مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است. برابر اعلام شهرداری شیراز هم‌اینک در این شهر به‌ازای هر شهروند 14.59 مترمربع فضای سبز وجود دارد، حال آن که استاندارد جهانی این میزان را بین 20 تا 25 مترمربع اعلام کرده است. به گفته رونق‌زاده، عایق بندی، ساخت سامانه انتقال و توزیع و مصرف بهینه آب، خاکریزی با خاک مناسب و اجرا و کاشت فضای سبز از مراحل ایجاد بام سبز است.

مدیرعامل پارکها و فضای سبز شهرداری شیراز تصریح کرد: هم اکنون برروی بام ساختمان‌های این سازمان و ساختمان شهرداری منطقه 4 طرح پشت‌بام سبز اجرایی شده و به‌زودی این طرح در دو توقفگاه طبقاتی کلانشهر شیراز اجرا خواهد شد. رونق‌زاده خاطرنشان کرد: متقاضیان برای دریافت مجوز بام سبز به شهرداری منطقه محل سکونت یا کار خود مراجعه کنند.

براساس استانداردها، چمن، گل‌کاری و فضای پوشیده از درختچه‌ها به‌عنوان فضای سبز محسوب نمی‌شود، فضای سبز باید نقش مشخصی در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و افزایش اکسیژن داشته باشد

۱۶ شهریور ۱۳۹۰ ۰۸:۵۶
ایسنا |
اشتراک در