نگهداری آزادراه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون عملیات نگهداری آزادراه قزوین-زنجان از سوی پیمانکار بخش خصوصی انجام می شود، گفت: براساس جلسات برگزار شده، عملیات نگهداری برخی از آزادراه‌ها برعهده بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

  شهریار افندی زاده درباره پرداخت هزینه های نگهداری آزادراه قزوین-زنجان، اظهار داشت: به تازگی جلسه‌ای با بانک ملی که سرمایه گذار این پروژه بود، برگزار شده است تا از محل عوارض این آزادراه هزینه های نگهداری آن هم پرداخت شود.

وی افزود: البته در حال حاضر با یکی از پیمانکاران قرارداد بسته شده و این پیمانکار، عملیات نگهداری و روکش آسفالت را در آزادراه قزوین-زنجان انجام می دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه باهماهنگی های انجام گرفته مقرر شد که وضعیت آزادراه ها مورد بررسی قرار گیرد، گفت: برای افزایش سطح کیفی آزادراه ها جلساتی برگزار شده و وضعیت آزادراه های کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

افندی زاده تصریح کرد: در حال حاضر عملیات نگهداری آزادراه تهران-قم زیر نظر سازمان انجام می گیرد و برای دیگر آزادراه ها هم جلساتی با سرمایه گذاران برگزار می شود تا در مجموع آزادراه های کشور ساماندهی شوند اما برخی از آزادراه ها مانند آزاد راه قزوین-رشت، پردیس و زال-اندیمشک از کیفیت خوبی در عملیات نگهداری برخوردار هستند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به حضور بخش خصوصی برای نگهداری از آزادراه ها اشاره کرد و بیان کرد: قصد داریم برای آزادراه هایی که نیاز به نگهداری و روکش دارند با کمک بخش خصوصی نسبت به ترمیم آنها اقدام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی انجام عملیات نگهداری از آزادراه ها، اظهار داشت: بنابر قانون برنامه چهارم آزادراه ها درایران بصورت مشارکتی ساخته میشوند یعنی 50 درصد از طریق بخش خصوصی و 50 درصد از سوی دولت انجام میگیرد.

وی افزود: پس از ساخت آزادراه ها با توجه به عوارض آن، بخش خصوصی سود خود را بر می دارد و در اختیار سازمان راهداری قرار می گیرد اما در برخی از قراردادها حق مشارکت 15 درصدی در عوارض برای نگهداری پیش بینی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آزادراه هایی که تابع این قوانین هستند، بیان کرد: آزادراه های قزوین-رشت و پردیس تابع این قانون هستند که 15 درصد از عوارض را برای نگهداری اختصاص می دهند اما در برخی دیگر از آزادراه ها مانند قزوین- زنجان این میزان صرف نگهداری نشده است، بنابراین سازمان از بودجه های خود باید هزینه ها را بپردازد.

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ ۱۵:۱۸
خبرگزاری مهر |
اشتراک در