ساخت بزرگترین موزه‌های جهان در قطر

یکی از بزرگترین موزه‌های جهان توسط یک شرکت کره‌ای در قطر ساخته می‌شود.

در شرایطی که مقامات صنعت گردشگری «قطر» از جذب سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت گردشگری این کشور تا سال 2022 خبر داده‌اند، روز گذشته اعلام شد که یکی از بزرگترین موزه‌های جهان در قطر ساخته می‌شود. این موزه طی 33 ماه در زمینی به مساحت 46 هزار مربع در شهر دوحه، پایتخت قطر، توسط یک شرکت کره‌ای ساخته و برای ساخت آن 434 میلیون دلار هزینه خواهد شد.

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 و در زمان برگزاری «جام جهانی فوتبال» در سال 2022، قطر به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل شود. در حال حاضر موزه‌های مختلفی در قطر فعال بوده که از جمله می‌توان به موزه هنرهای اسلامی، نقاشی‌های شرقی، تاریخ طبیعی، خوشنویسی، سلاح، سکه‌های اسلامی و زیورآلات اشاره کرد.

اقدام دولت قطر برای احداث یکی بزرگترین موزه‌های جهان در شرایطی صورت می‌گیرد که در ژانویه 2008، مسؤولان موزه‌ی لوور پاریس، یکی از پنج موزه‌ی مشهور جهان، از توافق‌نامه‌ی 30 ساله به ارزش 515 میلیون دلار برای نمایش بخشی از آثار این موزه در موزه‌ای مدرن تحت عنوان «لوور صحرا» در شهر ابوظبی ـ پایتخت کشور امارات متحده عربی ـ خبر دادند.

طبق قرار‌دادی که بین دولت امارات و موزه‌ی لوور بسته شده است، در مدت 10 سال، موزه‌ای مدرن در زمینی به مساحت 260 هزار فوت مربع براساس طرحی از معمار فرانسوی ـ جین نوول- در ابوظبی ساخته می‌شود و بخشی از آثار تاریخی موزه‌ی لوور پاریس در لوور صحرا به‌نمایش درمی‌آیند. هرچند هنوز معلوم نیست آثار هنری و تاریخی شاخص موزه‌ی لوور از جمله تابلوی مونالیزا نیز در لوور صحرا به‌نمایش درخواهند آمد یا خیر.

در زمان بستن این قرار‌داد، صدها نفر از کارشناسان هنری با اظهار مخالفت با این عمل موزه‌ی لوور، آن را به فروختن روح لوور تشبیه و دولت امارات را به خریدن پیشینه‌ی تاریخی برای خود متهم کردند. پس از بستن قرار‌داد بین دولت امارات و مسؤولان موزه‌ی لوور، تعدادی از موزه‌های مشهور جهان از جمله موزه‌ی بریتانیا در کشور انگلیس و موزه‌ی متروپلیتن در آمریکا، آمادگی خود را برای بستن قرار‌داد مشابه با مسؤولان اماراتی اعلام کردند.

قرار است برای 30 سال نمایش بخشی از آثار هنری موزه‌ی لوور پاریس در موزه‌ی لوور صحرا در شهر ابوظبی، 525 میلیون دلار ازسوی امارات به فرانسه پرداخت شود.

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ ۱۴:۳۲
khabarfarsi.com |
اشتراک در