مجوز تراکم به جای پرداخت طلب!

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: تنی چند از مسوولان شهری می‌گویند اضافه تراکم نمی فروشند؛ این پاسخ بچه گانه‌ای است، چرا که تراکم‌های بسیار در دست پیمانکارانی است که به جای طلبشان از شهرداری مجوز تراکم را گرفته‌اند تا زمانی پلاکی را به شهرداری معرفی کنند.

خسرو دانشجو در پایان چهارصدمین جلسه شورای شهر تهران به تشریح موضوعات مطرح شده در این جلسه پرداخت و خاطرنشان کرد: اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباط رادیویی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ به اعتراض به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

وی اضافه کرد: فرمانداری تهران در این اعتراض اشاره کرده است که دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی در شهر تهران از سامانه‌های مخابراتی و ارتباطی مختص به خود برخوردارند، ضمن آنکه رعایت سایر مسائل نظامی و امنیتی جامعه با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می گیرد؛ بنابراین کلیه مسائل یاد شده در مصوبه صرفا باید از طریق این سازمان اخذ شود که شورای شهر نیز چنین موضوعی را تصویب کرده تا چنانچه براساس مقررات کشوری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی الزامی به اخذ مجوز نداشته باشند می‌توانند بر اساس قانون اقدام کنند ولی رعایت مقررات ایمنی و شهرسازی الزامی است.

دانشجو ادامه افزود: شورای شهر بر اجرای مصوبه خود پافشاری دارد چرا که نابسامانی وجود آنتن‌ها در شهر علاوه بر اینکه منظر بصری شهر را به هم ریخته است برای سلامت شهروندان نیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. در شهرهای بزرگ دنیا این آشفتگی را در نصب آنتن‌ها نمی بینیم ضمن آنکه مباحث زیباشناسی در حوزه شهری در سراسر شهرهای جهان در حال اجراست.

در این جلسه اعضای شورای شهر با در خواست صدور پروانه احداث جایگاه سوخت رسانی در پلاک ثبتی 5 اصلی موافقت نکردند که دانشجو در این خصوص گفت: ساخت‌ و ساز و صدور هر گونه مجوز در حوزه حریم شهر تهران از حساسیت بالایی برخوردار است و درخواست فوق به این دلیل رد شد که در یک کیلومتری و نیز روبروی َآن یک جایگاه سوخت‌رسانی وجود دارد. از سوی دیگر این زمین در نزدیکی مرتضی‌گُرد است و نگرانی ما برای تشدید ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن ناحیه را بیشتر می‌کند.

سخنگوی شورای شهر در بخش دیگر اظهاراتش افزود: شورا در خصوص ساخت ‌و سازهای کنار بزرگراه‌ها و حریم تصمیم‌گیر است و تا جایی که امکان دارد در این قسمت‌ها به گسترش فضای سبز تاکید دارد. وی افزود: چنانچه درخواست ساخت‌وساز دراین زمین‌ها با سطح اشغال 2 تا 5 درصد باشد قابل بررسی است؛ به شرطی که در مابقی زمین فضای سبز در نظر گرفته شود. نگرانی دیگر شورا این است که با صدور یک مجوز ساخت حتی مجتمع خدماتی و رفاهی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز تشدید شود.

دانشجو در ادامه با اشاره به مباحث دیگر طرح شده در جلسه امروز افزود: اعضای شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر با تاکید بر اینکه طرح سوال و انتقاد به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات در بدنه شهرداری است در غیر این صورت بی جهت سراغ طرح سوال و تذکر نمی‌روند، از مسوولین شهری خواستند که در قالب مقررات، پاسخ سوالات و نکات متذکر شده از سوی اعضای شورای شهر را بدهند و تمام بار مسوولیت پاسخگویی را بر دوش شهردار تهران نگذارند. حتی نظر شهردار این است که در فضای دوستانه می شود به امورات وسائل گسترده شهر پرداخت و چنانچه از فضای تعامل مثبت خارج می‌شود در فضای سنگین نمی‌شود کار کرد. بنابراین در انتقادات به شهرداری در سطوح پایین مدیریتی این انتظار می‌رود که تعامل مثبت لازمه بین شورا و شهرداری را در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: مسوولان شهری آستانه تحملشان را در مورد انتقاداتی که از نحوه فعالیتشان در حوزه کاریشان می‌شود بالا ببرند و از سوی دیگر، شان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهرتهران را رعایت کنند. وی در پاسخ به این موضوع که چرا در برخی از موارد اعضای شورای شهر پیگیر تذکراتشان نمی‌شوند و تنها در یک زمان چندین بار پیگیر هستند و دیگر فراموش می‌شود برای مثال در بحث تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی طرح موضوع در بهمن و اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد ولی تا امروز که 8 ماه از این موضوع می گذرد دیگر خبری از آن نیست‌؟ گفت: مباحثی مثل تحقیق و تفحص از سازمان نوسازی شهرداری تهران در حال انجام است چرا که رسیدگی به این موضوع با مهلت‌های 15 روزه و یا چند هفته‌ای امکان پذیرنیست، حتی در جلسات قبل که اصلاح بندهایی از اساسنامه سازمان نوسازی در دستور کار شورای شهر قرار گرفت رسیدگی به آن تا مشخص شدن نتیجه تحقیق و تفحص مسکوت ماند.

وی در ادامه با اشاره به طرح سوال دیگری در خصوص تعیین میزان فروش تراکم بسیار و پاسخگویی یکی از مدیران اجرایی شهرداری در این خصوص که فروش تراکم در شهرداری وجود ندارد گفت: سوال یکی از اعضای شورای شهر درهیات رئیسه شورا مطرح شد و این نتیجه حاصل شد که سوال در ابتدا به صورت تذکر مطرح شود و چنانچه در مهلت مشخص پاسخ داده نشد طرح موضوع به صورت سوال درآید. از سوی دیگر پاسخگویی هم در غالب مصاحبه روش درستی نیست َآیا در بازی با کلمات و جابجایی واژگان مسائل حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: تنی چند از مسوولان شهری می‌گویند اضافه تراکم نمی فروشند؛ این پاسخ بچه گانه‌ای است. چرا که تراکم‌های بسیار در دست پیمان کارانی است که به جای طلبشان از شهرداری مجوز تراکم را گرفته‌اند تا چنانچه پلاکی را به شهرداری معرفی کنند این تراکم‌ها قابل اجرا باشد ما از مسوولین شهرداری خواسته‌ایم که این میزان بده بستان‌هایش با طلبکاران را مشخص کند.

همچنین در این جلسه به کمیسیون نامگذاری پیشنهاد شد که با توجه به تحولات منطقه و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه که اغلب خواسته‌هایشان ریشه مذهبی دارد به پاسداشت این تحرکات اقدام به نامگذاری برخی معابر کنند که پیام این تحرکات را برساند برای نمونه به اسم شهدای بحرینی و یا شهیدی از فعالیت‌های انقلابی بحرین نام‌گذاری شود.

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ ۰۹:۰۶
ایسنا |
اشتراک در