ساخت بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه

بزرگترین پل زیر قوسی خاورمیانه برای وصل محور قدیمی ایذه شهرکرد در شرکت ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شد.

 زیر آب رفتن مسیر اصلی شهرکرد ایذه، اکنون مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خوزستان 2 ساعت طولانی تر شده که این پل آن را تسهیل و کوتاه می کند. مدیر طرح پل کارون 4 شرکت ماشین سازی اراک گفت: قرارداد طراحی و ساخت این پل با دهانه 300 متر، تیر 89 به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ارزش300 میلیارد ریال نهایی شد. همه مراحل طراحی و اجرای زیرسازه ، روسازه و نصب آن را متخصصان ماشین سازی اراک انجام می دهند.

احمد ساریخانی با اشاره به اینکه پیش مونتاژ این پروژه در محوطه ماشین سازی اراک انجام شده افزود: این پل برای نصب روی رودخانه اروند و دریاچه سد کارون 4 در استان کهکیلویه و بویراحمد ساخته می شود. به سبب حجم آب سد کارون 4 محور قدیمی ایذه شهرکرد زیر آب رفته و این پل ارتباط این دو شهر را برقرار می کند. این پیش مونتاژ پس از عیب یابی و آزمایش نهایی از هم جدا و قطعات آن برای نصب نهایی به محل حمل می شود.

مدیر طرح پل کارون 4 شرکت ماشین سازی اراک گفت: این پل با380 متر طول، 11 متر عرض 250 متر ارتفاع از کف دره و 72 متر از سطح دریاچه، 3 هزار و 750 تن وزن با 2 پیاده رو و مسیر تردد خودور است. سرپرست کنترل و کیفیت ماشین سازی اراک هم گفت: قوس این پل حدود 60 متر است و با توجه به زیرآب رفتن شریان ترددی محور ایذه شهرکرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام است.

مهندس صالح فرد افزود : 200 نفر در مراحل سیویل ( ساختمان )، ساخت و نصب این پل در ماشین سازی اراک مشارکت داشته اند و تاکنون در بخش مهندسی و طراحی ، 100 درصد، کل طرح 60درصد و ساخت سازه های فلزی آن 95 درصد پیشرفت داشته است. صالح فرد گفت: با ساخت این پل در ماشین سازی اراک از خروج مقدار زیادی ارز، حدود 4 برابر مبلغ قرار داد از کشور جلوگیری شده است.

شرکت ماشین سازی اراک پیش از این در سال 83 با ساخت پل زیرقوسی کارون 3 در خاورمیانه رکورد دار بوده که البته این پل هم رکورد جدیدی در پل سازی است. این شرکت از واحدهای صنعتی مادر تخصصی ایران در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع مخازن تحت فشار، بالابرها، واگن معادن، پل های فلزی، نوار نقاله، مبدل های حرارتی و دیگ های بخار است. سرپرست کنترل و کیفیت ماشین سازی اراک بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50 متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله را از ویژگی های خاص پل نسبت به پل کارون 3 عنوان کرد.

با توجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون 4 در40 کیلومتری گسل ناقان قرار دارد، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صالح فرد افزود: یک متر از این پل 3 تن وزن را تحمل می کند و تردد کامیون 45 تن ، تانکر70 تن و تریلر تانکر90 تن بر روی آن امکان پذیر است.

۷ شهریور ۱۳۹۰ ۱۲:۱۱
شاسا |
اشتراک در