ادامه واردات لامپهای کم‌مصرف چینی

واردات لامپهای کم‌مصرف چینی به کشور همچنان ادامه دارد. براساس گزارشات رسمی از کل واردات لامپهای کم‌مصرف حدود 90 درصد مربوط به لامپهای ساخت چین بوده است.

براساس آمار گمرک ایران در چهار ماهه نخست سال جاری نزدیک به 12 میلیون دلار لامپ کم‌مصرف به وزن حدود هزار و 600 تن به صورت قانونی وارد کشور شده است. از کل واردات لامپهای کم‌مصرف حدود 90 درصد مربوط به لامپهای ساخت چین بوده است. از امارات، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، ترکیه و آلمان نیز تعداد محدودی لامپ کم‌مصرف طی سال جاری وارد ایران شده است. اما ادامه روند واردات لامپهای کم‌مصرف چینی به کشور در حالی رخ داده که سال قبل گزارشها و اخبار زیادی درباره غیراستاندارد بودن این لامپها منتشر شد.

در نهایت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد که واردات تعدادی لامپ کم‌مصرف براساس مصوبات دولت مبنی بر جایگزینی این نوع لامپها با لامپهای رشته‌ای پرمصرف از سال 1387 در کشور آغاز شده است. از ابتدای خرداد ماه سال گذشته نیز استاندارد لامپهای کم‌مصرف اجباری شد تا واردات این محصول به بازار داخلی با نظارت بیشتری صورت گیرد.

با این وجود مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) چندین بار اعلام کرده که برخی لامپهای کم‌مصرف توزیع شده در سطح شهر تهران از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و از مردم درخواست کرده تا در هنگام خرید این لامپها دقت کنند. تولیدکنندگان داخلی نیز نسبت به کیفیت پایین لامپهای کم‌مصرف وارداتی از چین هشدار داده‌اند. از سوی دیگر حجم قاچاق لامپهای کم‌مصرف چینی به ایران نیز بالا برآورد می‌شود.

۶ شهریور ۱۳۹۰ ۱۰:۱۵
ایسنا |
اشتراک در