همکاری نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: نقشه تفکیکی آپارتمان‌ها توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، در نواحی ثبت اسناد و املاک مشهد اجرایی شد.

محمد رحمتی‌زاده اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی ساختمان کشور و به منظور تسهیل در انجام امور ارباب رجوع نقشه تفکیکی آپارتمان‌ها در استان برون‌سپاری و توسط نظام مهندسی ساختمان اجرا می‌شود. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: در تفاهم‌نامه 8 ماده‌ای سازمان‌های ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی ساختمان کشورکه به استانها ابلاغ شده است.
رحمتی‌زاده گفت: طبق این تفاهم نامه نقشه‌برداران نظام مهندسی ساختمان مکلف هستند با رعایت قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن و دستورالعمل تفکیک آپارتمان و تمام بخشنامه‌های صادره و شیوه‌نامه اجرایی نقشه تفکیکی را مشخص نمایند. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: نقشه‌بردارن نظام مهندسی ساختمان نقشه بندی تفکیکی را با مقیاس مناسب به‌ طوری ‌که قسمت‌های اختصاصی و بالکن‌ها و تراس‌های اختصاصی درهر طبقه،موقعیت مکانی منضمات مفروزی و قسمت‌های مشاعی رابطور دقیق با ذکر ابعاد تهیه کنند.
رحمتی‌زاده افزود: قسمت‌های مشاعی را به‌طور دقیق با ذکر ابعاد و مساحت مشخص شده و حد فاصل مورد تفکیک با مجاوران و دسترسی اختصاصی به قسمت‌های مشاعی و نیز حق عبور پارکینگ‌ها و انباری‌ها از یکدیگر را تعیین و برروی نقشه نمایش تهیه کنند. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی اظهارداشت: به این منظور در دوره‌های آموزشی لازم،نقشه‌برداران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با قوانین مرتبط ثبتی و نحوه ترسمی نقشه تفکیک آپارتمان‌ها و مفاد شیوه‌نامه اجرایی آن آشنا شدند.
رحمتی‌زاده گفت: در شیوه‌نامه‌های اجرایی نحوه برداشت و ترسیم نقشه تفکیک آپارتمان‌ها که در اجرای تفاهم‌نامه تهیه نقشه تفکیک آپارتمان‌ها و سازمان‌های ثبت اسناد و املاک و نظام مهندسی ساختمان کشور تنظیم و ابلاغ شده است. مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: در این شیوه‌نامه بررعایت استانداردهای طرح کاداستر شهری که مختصات و استانداردهای جهانی مدیریت نمودن اراضی و املاک تاکیید شده است.
رحمتی‌زاده افزود: بستر ارائه خدمات ثبتی به‌صورت الکترونیکی و تسهیل در انجام امور ارباب رجوع لحاظ شده است. وی در پایان گفت: از این پس در راستای این تفاهم‌نامه نقشه تفکیک آپارتمانها درشهر مشهد توسط نقشه‌برداران نظام مهندسی ساختمان تهیه و برای ادامه عملیات ثبتی به نواحی ثبت اسناد و املاک مشهد ارسال می‌شود.

۶ شهریور ۱۳۹۰ ۱۰:۰۷
ایرنا |
اشتراک در