ساخت سه آزادراه توسط بخش خصوصی

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات ساخت سه آزادراه و توسعه یک فرودگاه توسط بخش خصوصی در آینده نزدیک خبر داد و یکی از مشوق‌های این وزارتخانه برای جذب اعتبارات بخش خصوصی در توسعه آزاد‌راه‌ها را حذف یارانه‌ عوارض آزاد‌راهی عنوان کرد.

  رضا پیل‌پایه درباره برنامه‌‌های وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه بخش خصوصی در توسعه آزاد‌راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل اظهار داشت: اعتبارات وزارت راه و شهرسازی هم در بخش حمل و نقل و هم شهرسازی، همانند گذشته با روند کند افزایشی از محل اعتبارات عمومی مواجه بوده و در سال بعد هم افزایش مختصری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در سال جاری 4 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار عمومی ‌دارد، گفت: این رقم برای وزارتخانه بزرگ و استراتژیکی نظیر راه و شهرسازی کفایت نمی‌کند و باید تلاش کرد منابعی غیر از اعتبارات عمومی را برای اجرای پروژه‌ها کسب کرد.

* برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بخش خصوصی در پروژه‌های اجرایی

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اگر بخواهیم تغییری جدی و ارتقایی در بخش حمل و نقل صورت گیرد باید از منابع بخش خصوصی و غیردولتی استفاده کرد؛ آزاد‌راه‌ها هم از این بخش مستثنی نیستند و برای احداث آن می‌توان از بخش خصوصی استفاده کرد. پیل‌پایه ضمن تأکید بر اینکه برای توسعه آزاد‌راه‌ها می‌توان و باید از منابع غیردولتی استفاده کرد، افزود: توسعه و سرعت گرفتن ساخت فرودگاه‌ها،‌ راه‌آهن، بنادر و آزادراه‌ها با استفاده از سرمایه‌ بخش خصوصی امکان‌پذیر است.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه که در گذشته برای توسعه زیرساخت‌ها در این بخش عرف بود مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی و 50 درصدی بخش دولتی در اجرای پروژه‌ها بود. پیل‌پایه تأکید کرد: ‌در حال حاضر تلاش می‌کنیم که سهم بخش غیردولتی و خصوصی را در اجرای پروژه‌ها افزایش دهیم تا از منابع بیشتری استفاده کنیم.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در راستای جذب بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها سعی می‌کنیم حمایت وزارت راه و شهرسازی از آنها افزایش یابد تا با وجود مشوق‌های گوناگون منابع قابل توجهی از سوی بخش خصوصی به توسعه حمل و نقل اختصاص یابد.

* افزایش نرخ عوارض آزادراهی برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی

پیل‌پایه با اشاره به اینکه مشوق‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی متنوع خواهد بود،‌ ادامه داد:‌ در راستای حمایت کافی از بخش خصوصی، ‌تضمین سود سرمایه‌گذاری و تضمین توجیه مالی مطلوب در اجرای پروژه‌های آزاد‌راهی و بازپرداخت از محل عوارض در شرایط مطلوب، مدنظر است. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در واقع با افزایش نرخ عوارض آزاد‌راه‌های خصوصی و تعیین مدت زمان کمتر بازگشت سرمایه، انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیشتر می‌شود.
پیل‌پایه با تأکید بر اینکه در راستای جذب بخش خصوصی، در بخش عوارضی آزاد‌راهی ‌باید یارانه‌ها برداشته شود، گفت: وقتی که در یکی از بزرگراه‌های اصلی کشور نرخ عوارضی تنها 100 تومان باشد، قطعاً با این قیمت‌های ناچیز و یارانه‌ای، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باقی نمی‌ماند و قطعاً نباید توقع داشت که در کشور توسعه آزادراه‌ها به سرعت رخ دهد.
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اجرای دقیق و کارشناسی شده هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت، تأکید کرد: همان طور که یارانه حامل‌های انرژی هدفمند شد، لازم است ‌در انواع بخش‌های حمل و نقل نیز چنین کاری انجام شود تا بتوان زمینه‌های جذب و انگیزه‌مند شدن سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل را فراهم کرد.

* ساخت سه آزادراه و توسعه یک فرودگاه توسط بخش خصوصی

وی اضافه کرد: ‌‌طی انعقاد توافق‌نامه‌ای با مشارکت 100 درصد بخش خصوصی، آزاد‌راهی در کشور به زودی ساخته خواهد شد که فعلاً از بردن نام این آزاد‌راه خودداری می‌‌کنیم. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ همچنین در حال مذاکره هستیم تا دو آزادراه دیگر نیز با مشارکت 80 درصد بخش خصوصی و 20 درصد دولت ساخته و تکمیل شود. وی ادامه داد: همچنین توسعه یکی از فرودگاه‌های کشور نیز به صورت bot توسط بخش خصوصی در چند روز آینده به امضاء خواهد رسید.
پیل‌پایه با تأکید بر اینکه سعی می‌کنیم سهم بخش خصوصی در توسعه و ساخت پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی افزایش یابد، تصریح کرد: وجود 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم نیازمند مدیریت اقتصادی است تا بدین ترتیب بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بخصوص انواع شقوق حمل و نقل بتوانند هم در زیر ساخت‌ها و هم توسعه ناوگان به بهترین وجه گام بردارند

۲ شهریور ۱۳۹۰ ۱۲:۲۲
تابناک |
اشتراک در