تولید ساندویچ پنل با ضایعات برنج

رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: کارخانه تولید ساندویچ پنل با استفاده از پسماندهای محصول برنج در هفته دولت در صومعه سرا به طور رسمی افتتاح می‌شود.

دکتر مجید متقی‌طلب گفت: همزمان با فصل برداشت برنج، کشاورزان گیلانی باید بدانند که ساقه برنج قابل تبدیل به محصولات جدید است و امکان افزایش درآمد برای این قشر زحمتکش از این طریق وجود دارد.

رییس پارک علم و فناوری گیلان گفت: این محصولات در حال حاضر در یک کارخانه که در استان وجود دارد، تولید می‌شوند که در صنایع ساختمانی قابل استفاده است. وی اظهار داشت: کارخانه صومعه سرا به دنبال گذر از مرحله تولید آزمایشگاهی خود، امسال در هفته دولت به طور رسمی افتتاح خواهد شد و قابل تولید انبوه است. در این کارخانه انواع ساندویچ پنل جهت کاربرد در دیوارهای جداکننده و یا سقف منازل با استفاده از پسماندهای محصول برنج، تولید می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری گیلان تصریح کرد: از کاه برنج پس از فرآوری می‌توان برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و تولید مصالح ساختمانی به ویژه بتون و ورق‌های فشرده، دیواره‌های فشرده ضـدآتش، تخته فیبـر سیمانی نیز بهره گرفت. متقی‌طلب ادامه داد: فرهنگ سازی بهره‌مندی از پسماندهای محصول برنج به جای سوزاندن آنها، نیازمند همت و همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلفی از جمله جهاد کشاورزی، تعاونیها و دهیاران است و لازم است که این فرهنگ در بین کشاورزان جایگزین سوزاندن کاه و پسماندهای محصول برنج شود، زیرا هم از آلودگی زیست محیطی کاسته می‌شود و هم منبع درآمدی برای کشاورزان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تولید خمیر کاغذ از ساقه برنج نیز برای نخستین بار در کشور در استان گیلان صورت گرفته گفت: هم اکنون در سه کارخانه بزرگ در استانهای گیلان، مازندران و خوزستان هر سال 125هزار تن خمیر کاغذ از درخت و کاغذهای باطله تولید می‌شود، در حالی که با بهره گیری از 30 درصد کاه تولیدی کشور، می‌توان600 هزار تن خمیر کاغذ تولید کرد.

متقی‌طلب عنوان کرد: تولید خمیر کاغذ از کاه علاوه بر جلوگیری از قطع درختان و سوزاندن کاه پس از برداشت برنج و حفظ محیط زیست از خروج ارز از کشور برای خرید چوب و واردات مواد اولیه و تولید سلولز جلوگیری می‌کند. کارشناسان محیط زیست ضمن هشدار نسبت به عواقب بد زیست محیطی سوزاندن کاه و کلش، کاه و کلش را سرمایه‌هایی می‌دانند که به خوبی می‌توان از آنها استفاده کرد.

۲ شهریور ۱۳۹۰ ۱۱:۵۵
سیویلیتیک نیوز |
اشتراک در