اعتراض به ساخت برج تجاری میدان ونک

در جلسه شورای اسلامی شهر تهران تعدادی از اعضای شورا از تبدیل یک کاربری فضای سبز به مجتمع تجاری انتقاد کردند و پروین احمدی‌نژاد اعلام کرد که ساخت برج تجاری در میدان ونک فاجعه است.

حمزه شکیب در سیصد و نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطقی خارج از دستور موضوع تبدیل کاربری پارک عمومی و فضای سبز به برج تجاری و اداری را مطرح کرد و با انتقاد شدید از آن، اظهار داشت: این پلاک در میدان ونک قرار دارد که در طرح تفصیلی ملاک عمل و طرح تفصیلی فعلی، کاربری آن پارک عمومی و فضای سبز تعیین شده ولی کارهایی صورت گرفته که به آن مجوز ساخت برج تجاری و اداری داده‌اند.

* اصرار بر تغییر کاربری فضای سبز از سال 79 تاکنون
وی با بیان اینکه خواهش ما این است در این ماه، برای رضای خدا در راستای محقق نشدن این امر کاری انجام دهیم، تصریح کرد: اخیرا حتی پیش از دریافت مجوز، محدوده این پلاک را حصار کشیده‌اند و تجهیز کارگاه‌ آن در حال انجام است. رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: سال 79 کمیسیون ماده 5 کاربری این پلاک را پارک عمومی تعیین کرد ولی چندین بار سعی شد کاربری آن تغییر داده شود.

وی با بیان اینکه از طریق شهرداری منطقه 3 نیز دوباره این مسئله مطرح شد، ادامه داد: در حالیکه کمیسیون کار اعلام کرده بود کاربری این پلاك پارک عمومی است، بخشی از آن روی گسل قرار دارد و باید رأی کمیسیون ماده 7 نیز درباره این زمین گرفته شود، متأسفانه کمیسیون ماده 5 بدون توجه به کمیسیون ماده 7 رأی را صادر کرده و علی‌رغم اینکه کمیسیون کار 30 درصد سطح اشتغال برای این زمین در نظر گرفته بود کمیسیون ماده 5 سطح اشتغال را 40 درصد تعیین کرده است.

* تا پایان سال 90 هیچ مرجعی حق تغییر کاربری ندارد
شکیب با تأکید بر اینکه فضای سبز باید فضای سبز باقی بماند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال 90 هیچ مرجعی حق تغییر کاربری ندارد ضمن اینکه در طرح تفصیلی ملاک عمل و فعلی که هنوز روی میز کمیسیون عمران است و ابلاغ نشده و در برزخ قرار گرفته، کاربری تعیین شده است.

به اعتقاد شکیب، عملی شدن چنین امری اجحاف در حق شهروندان محسوب می‌شود. شکیب گفت: بنده یک طرح دو فوریتی با امضای تعدادی از اعضای شورا تهیه کردم که با تصویب آن وضعیت این پلاک به حالت قبل بازگردد چرا که تهران با توجه به مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا به چنین فضاهای سبزی نیاز مبرم دارد.

ساخت برج تجاری در میدان ونک فاجعه است
پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در ادامه اظهارات شکیب، گفت: وقوع چنین امری در کمیسیون ماده 5 جای تأسف دارد اما مهمتر از همه این است که میدان ونک توان کشش بار ترافیکی را ندارد چرا که هم‌اکنون آن محدوده مملو از مغازه و پاساژ است و اگر قرار باشد یک ساختمان بلند مرتبه در آنجا ساخته شود واقعا فاجعه خواهد بود. وی با بیان اینکه در این محدوده از شهر با کمبود فضای شهر مواجه هستیم، تأکید کرد: به صورت جدی برای حفظ حقوق شهر باید از ساخت این چنین بنایی ممانعت شود.

۲ شهریور ۱۳۹۰ ۱۱:۳۸
ایرنا |
اشتراک در