ابداع پنجره خورشیدی مولد برق

یک واحد فن آفرین در اصفهان موفق به طراحی و تولید پنجره خورشیدی با توان تولید 20 وات جریان برق در هر مترمربع شد.

مدیر عامل شرکت تیام پارسی پاسارگاد از واحدهای دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این پنجره خورشیدی دارای قابلیت تولید، ذخیره سازی و کنترل جریان الکتریسته از نور خورشید است. حمید عزیزیان افزود: این پنجره به صورت دو جداره ساخته شده و علاوه بر تولید الکتریسته، عایق حرارت و صوت نیز است. وی بیان داشت: صفحات مبدل نور خورشید به الکتریسته به گونه‌ای در این پنجره جانمایی شده است که ولتاژ ثابت ایجاد می کند و با تغییر زاویه تابش خورشید، الکتریسته تولید شده از آن تغییر نمی کند.
این کارشناس با اشاره به اینکه 80 درصد از مساحت کشور ایران دارای 280 روز آفتابی است، تصریح کرد: تولید و استفاده چنین پنجره هایی در کشور علاوه بر صرفه جویی در انرژی باعث کاهش هزینه ها می شود. عزیزیان ادامه داد: دو مترمربع پنجره خورشیدی 40 وات انرژی الکتریسیته تولید می کند که می تواند دو لامپ روشنایی LED در یک اتاق 9 مترمربعی را روشن کند.
وی با بیان اینکه نمونه خارجی این پنجره به این شکل وجود ندارد یادآور شد: بحث شدت آفتاب در کشورها مختلف است به عنوان مثال استفاده از چنین پنجره ای در کشور آلمان به دلیل میزان کم آفتاب مقرون به صرفه نیست. وی با اشاره به طراحی کولر خورشیدی توسط این شرکت گفت: این طرح نیز درحال اجراست و با توجه به افزایش گرما در کشور لزوم طراحی چنین دستگاهی ضروری به نظر می رسد.
عزیزیان با بیان اینکه تولید نیمه صنعتی پنجره خورشیدی در دستور کار شرکت متبوعش قرار دارد، افزود: در سالهای اخیر سرمایه گذاران در ایران استقبال خوبی از طرحهای فناوری داشته اند و امید است این طرح نیز مورد استقبال آنها جهت تولید انبوه قرار گیرد. وی یاداور شد: پنجره خورشیدی طراحی شده درهر نوع ساختمانی قابل استفاده است.

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۰۴
ایرنا |
اشتراک در