آلوده‌ترین نقاط تهران مشخص شد

بر اساس نتایج آخرین بررسی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، جایگاه‌های عرضه بنزین از نظر آلاینده‌های بنزن و تولوئن در وضعیت حادی قرار داشته و غلظت متوسط آلاینده بنزن در جایگاه‌های بنزین به 438 برابر حد استاندارد می‌رسد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده بنزن ترکیبی سرطان‌زاست و نه تنها جان کارکنان جایگاه های بنزین، بلکه سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. رشیدی با بیان این که آلاینده بنزن علاوه بر بروز اختلالات تنفسی، بر رشد کودکان نیز اثر سوء بر جای می گذارد، افزود: این آلاینده‌ سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و از این رو برای کاهش آن ‌باید اقدامات جدی انجام شود.
همچنین مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز آلودگی جایگاه‌های سوخت را از شایع‌ترین آلودگی‌ها ذکر کرد و گفت: آلاینده‌های ناشی از بنزین نه تنها هوا را آلوده می‌کند، بلکه با نفوذ در آب‌های زیر زمینی آب را نیز آلوده می کند.
صدرالدین علی‌پور با بیان اینکه ترکیبات موجود در بنزین عاملی سرطان‌زا به شمار می‌آید، اضافه کرد: تماس مستقیم کارکنان جایگاه‌های بنزین با این ترکیبات موجبات ابتلا به بیماری‌های پوستی را فراهم آورده و استنشاق مداوم بخارهای بنزین می‌تواند سبب بروز عوارض روحی و روانی و ناراحتی‌های عصبی برای این افراد شود. وی با ذکر این نکته که مواد افزودنی به بنزین مانند سرب و متیل بروماید ترکیباتی هستند که سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده است، اظهار کرد: استفاده صحیح از جایگاه‌های سوخت از جمله خاموش کردن موتور وسایل نقلیه هنگام سوختگیری می‌تواند در کاهش آلودگی این جایگاه‌ها مؤثر باشد، هر چند جایگاه‌های سوخت به خودی خود تولید آلودگی می‌کنند.
**سرطان زا بودن بخارهای بنزین به اثبات رسیده است
از سوی دیگر یک فوق تخصص ریه، هوای موجود در جایگاه‌های بنزین را پر از ترکیبات سرطان‌زای متصاعد از بنزین که برای لحظاتی در جایگاه محبوس می‌شود، ذکر کرد و گفت: واضح است فرد یا افرادی که در مجاورت چنین فضای مسمومی قرار می‌گیرند، در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک خواهند بود. کاظم آملی شایع‌ترین بیماری‌ها در این خصوص را بیماری‌های ریوی مانند تورم مجاری تنفسی فوقانی، برونشیت، برونشیولیت، آسم و عفونت‌های ریوی دانست و افزود: سرطان‌زا بودن بخارهای بنزین به دلیل ترکیبات آن به اثبات رسیده است.
وی با بیان اینکه تنفس در هوای آلوده به بخارهای بنزین 50 درصد سموم را از طریق دیواره ریه وارد مجاری خون می‌کند و 50 درصد سموم باقی‌ مانده نیز از طریق بازدم دفع می‌شود، اظهار کرد: استنشاق هوای آلوده از طریق تحریک برونش‌ها و حبابچه‌های ریه التهاب به وجود آورده و این التهاب در هر بخشی از بدن، آن بخش را مستعد عفونت می‌کند.

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۳۳
www.civiltect.com |
اشتراک در