اثر هتل‌سازی بر زیستگاه‌های مرجانی

یک متخصص محیط زیست دریایی گفت: اگر هتل بر زیستگاه‌های ساحلی مانند خور، مصب، مناطق مرجانی، و مناطقی که بستر علف‌های دریایی یا جلبکی است و سواحل جزر و مدّی ساخته شود، اثرات منفی بسیاری خواهد داشت و این نواحی را از بین می‌برد.

سید‌محمدرضا فاطمی در خصوص صدماتی که با ساخته شدن هتل بر روی آب دریا بر اکوسیستم این منطقه وارد می‌شود، اظهار داشت: این مورد بستگی به مکانی که هتل بر آن ساخته می‌شود، دارد چرا که اگر هتل بر زیستگاه‌های ساحلی مانند خور، مصب، مناطق مرجانی، مناطقی که بستر علف‌های دریایی یا جلبکی است و سواحل جزر و مدّی ساخته شود، اثرات منفی بسیاری خواهد داشت و این نواحی را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: هتل‌هایی که بر بستر آب ساخته می‌شوند، فاضلاب خود را بدون تصفیه وارد دریا می‌کنند و علی‌رغم اینکه متعهد می‌شوند که فاضلاب خود را بدون تصفیه وارد دریا نکنند، ولی این اتفاق نمی‌افتد. وی افزود: البته در دریای خزر مناطق حساس بیشتر به کف رودخانه‌ها و مناطق ساحلی کم عمق که صید ماهیان در آنجا انجام می‌گیرد، برمی‌گردد ضمن اینکه تمام رودخانه‌های دریای خزر جزء مناطق حساس هستند و اگر در این رودخانه‌ها هتل ساخته شود نخستین اثر منفی بر روی این مناطق گذاشته می‌شود و منجر به رفتن ماهیان به مناطق بالاتر می‌شود.

این متخصص محیط زیست دریایی ادامه داد: اگر در مناطق گفته شده، هتل‌سازی صورت گیرد، حساسیت آنچنانی وجود ندارد. وی با اشاره به رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط کشورهای خارجی در امر ساخت هتل حتی در کنار سواحل گفت:‌ در کشورهایی که استانداردهای هتل‌سازی رعایت می‌شود، در کنار دریاچه‌ها، تأسیسات گردشگری ساخته می‌شود و هیچ مشکلی نیز به وجود نمی‌آید و فاضلاب آنها وارد دریا نمی‌شود ضمن اینکه حتی فاضلاب تصفیه شده نیز نباید به وارد دریا شود.

فاطمی عنوان کرد: اگر هتل‌هایی که روی دریا ساخته می‌شود به درستی طراحی نشود، در دریای خزر جریان‌های موازی با ساحل شدیدی وجود دارد و این‌ جریان‌ها مقادیر زیادی رسوب با خود می‌آورند که اگر طراحی این هتل‌ها به درستی صورت نگیرد ممکن است مانع جریان آب شوند و رسوب‌گذاری ایجاد شود و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: به طور نمونه در کیش صدها پایه در دریا برای ساخت هتل کار گذاشته شده که به دلایلی ساخت هتل در دریا متوقف شده است و همین پایه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و تا مدت‌ها محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این متخصص محیط زیست دریایی خطرنشان کرد: همچنین قرار بود در رامسر هتل ۴۰ تا ۵۰ طبقه‌ای ساخته شود و برای ساخت این هتل جنگل‌های کنار دریا را تخریب کردند، ولی این پرونده منتفی شد.

۲۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۲۶
www.civiltect.com |
اشتراک در