علی محمد منصوری رییس سابق سندیکای صنایع آسانسور و پلهبرقی ایران، با بیان مطلب بالا افزود: در حال حاضر به طور تقریبی حدود 350 هزار دستگاه آسانسور در سراسر کشور در حال استفاده است. وی با بیان اینکه از این تعداد حدود 250 هزار دستگاه از آسانسورها با سیستم قدیمی و منسوخ دو سرعته فعالیت میکنند، خاطرنشان کرد: حدود 100 هزار دستگاه آسانسور نیز از سیستم نوین VVVF برخوردار بوده و مصرف برق آنها در مقایسه با آسانسورهای دو سرعته، 40 درصد پایینتر است.
وی ادامه داد: آسانسورهای مجهز به تابلو فرمانهای VVVF علاوه بر کاهش مصرف برق، موجب حرکت نرم و بدون لرزش آسانسور میشوند. وی افزود: اما در مقابل در آسانسورهای دو سرعته، آمپر برق مصرفی هنگام استارت به شدت بالا بوده و ضمن افزایش مصرف برق و ایجاد تکانه در هنگام حرکت آسانسور، موجب آسیب به شبکه برق سراسری میشود.
منصوری تصریح کرد: در حال حاضر اداره برق استان خراسان رضوی استفاده از آسانسور با سیستم تابلو برق VVVF را اجباری کرده است که برای کاهش مصرف برق این حرکت باید به تمام کشور تسری یابد. به گفته وی، تغییر سیستم تابلو فرمان حدود 250 هزار دستگاهآسانسور در حال استفاده از دو سرعته به VVVF، تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق در کشور خواهد داشت.