اتصال پل خلیج‌فارس به راه‌آهن سراسری

مدیرعامل راه‌آهن گفت: هم‌اکنون خط‌آهن سراسری تا داخل بندر شهید رجایی وارد شده و در صورتی که پل خلیج فارس احداث شود، باید تنها حدود 40 کیلومتر خط‌آهن کشیده شود تا به این پل برسیم.

عبدالعلی صاحب محمدی ، ‌در خصوص احداث پل بزرگ خلیج فارس و اتصال راه‌آهن قشم به خط‌آهن سراسری کشور، اظهار داشت: اتصال ‌و احداث پل خلیج فارس یکی از پروژه‌های بسیار مهم و استراتژیک است که بزرگترین جزیره حوزه خلیج فارس و دریای عمان (قشم) را به سرزمین اصلی متصل می‌کند.
وی ادامه داد: در جنوب قشم بهترین آبخور برای عبور و کناره‌گیری کشتی‌های پهن‌پیکر و نسل سوم وجود دارد، این کشتی‌های بزرگ، وظیفه ‌انتقال کالا‌ در آب‌های آزاد را انجام می‌دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با احداث ‌بندرگاه عظیم در قشم‌، کشتی‌های حامل کالاها (به ایران - از ایران) به جای رفتن به بنادر دورتر جنوب خلیج فارس‌، در قشم پهلو می‌گیرند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: وجود نفت، گاز و اسکله طبیعی دریایی این جزیره را منحصر به فرد کرده است و احداث تأسیسات مهم و استراتژیک در جزیره قشم از پیش‌بینی‌هایی است که همزمان با احداث پل خلیج فارس صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در قشم ظرفیت‌های بالایی ‌برای ایجاد بندر و تأسیسات دریایی و حمل و نقل کالا وجود دارد، اظهار داشت: اگر این اتصال از جزیره قشم به خشکی و سرزمین اصلی فراهم شود، مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت و موجب ایجاد ارزش افزوده اقتصادی فراوان برای کشور خواهد شد.
صاحب‌محمدی با بیان اینکه‌ احداث و توسعه ‌پل خلیج فارس موجب افزایش ترانزیت کالا خواهد شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود همزمان با احداث این مسیر، خط‌آهنی نیز برای انتقال محمولات ریلی ساخته شود که در اصل جابه‌جایی انبوه کالا از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اجرای این پروژه (پل خلیج فارس) در حیطه اختیارات مناطق آزاد است، اظهار داشت: مناقصه اجرای این پروژه انجام و برنده مناقصه معرفی شد؛ ‌این پل بین بندر پُهل در بندرعباس به عنوان سرزمین اصلی و "لافت " در منطقه آزاد قشم ایجاد خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طول این پل دو ‌کیلومتر ‌است و جایی است که کمترین ارز را برای اتصال به جزیره قشم داریم.
صاحب‌محمدی یادآور شد: مبداء این پل در فاصله هشت کیلومتری بندر خمیر (منطقه‌ای به نام پُهل) است و مقصد آن منطقه لافت در جزیره قشم است؛ ‌پیش‌بینی شده است خط‌آهنی ‌روی این پل قرار گیرد تا عملیات جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی نیز در این مسیر صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هم اکنون خط‌آهن سراسری تا داخل بندر شهید رجایی وارد شده و در صورتی که این پل احداث شود، لازم است تنها حدود 40 کیلومتر خط‌آهن کشیده شود تا به این پل برسیم.
صاحب‌محمدی با تأکید بر اهمیت اجرای این مسیر ریلی، خاطرنشان کرد: با احداث این پل توسعه اقتصادی در منطقه بندر‌عباس و قشم بهتر خواهد شد زیرا در بندر‌عباس یک پالایشگاه موجود بوده و دو پالایشگاه در حال ساخت است، همچنین دو کارخانه فولاد نیز در بندرعباس به بهره‌برداری رسیده است و یکی دیگر نیز به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و چند کارخانه فولاد دیگر نیز در آینده ساخته می‌شود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اتفاقات بزرگی در ‌منطقه هرمزگان در حال انجام است که اگر این اتصال سرزمینی صورت گیرد و بندر‌عباس به قشم متصل شود، حجم مبادلات کالایی ‌بسیار افزایش می‌یابد که به همین دلیل در مطالعات اجرایی این پل، احداث خطوط ریلی نیز پیش‌بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با احداث پروژه‏های مهمی که در سطوح ملی و بین‏المللی همانند احداث پل خلیج فارس، راه‌آهن چابهار و بندر کاسپین در انزلی مطرح هستند، در آینده نزدیک شاهد تحولات گسترده‏ای در مناطق آزاد کشور خواهیم بود.

به در سال 1369 که جنگ تحمیلی به تازگی تمام شده بود، جزیره قشم منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد و آرام آرام رو به توسعه گذاشت و در همان اوائل کار، ‌زمزمه ‌احداث پل خلیج فارس مطرح شد.
طرح ساخت پل خلیج فارس در دولت سازندگی ‌نیز مطرح بود اما نهایتاً در سال 1388 طرح‌های مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح شد اما پیشنهاد احمدی نژاد برای احداث تونل طرح را مجدداً به تعویق انداخت.
مشکلات عبور تونل از گسل‌ها و همچنین شکاف بزرگ موجود در بستر گذرگاه به عمق حداکثر 35 متر و سرعت جریان آب و نیاز به تکنولوژی اجرایی بالا‌ جهت اجرای تونل در عمق حدود 65 متر از سطح دریا، ریسک بالا و در نتیجه نیاز به نگهداری زیاد در طول بهره‌برداری از تونل، برخی از دلایلی بود که کارشناسان در مخالفت با احداث تونل به جای پل مطرح کردند.
بنابراین گزارش بالأخره کلنگ‌زنی پروژه بزرگ پل خلیج فارس در اسفند ماه 1389 به دست رئیس جمهور ‌انجام شد.
با احداث پل خلیج فارس حد فاصل جزیره قشم و بندرعباس به طول 1800 متر، ضمن توسعه کریدور شمال به جنوب کشور و همچنین توسعه اسلکه کاوه، امکان احداث اتوبان و خط راه‌آهن نیز در این مسیر فراهم خواهد شد.
میزان سرمایه‌گذاری لازم برای این پروژه 650 میلیون یورو ارزیابی شده است که 15 درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود و 85 درصد دیگر نیز از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.
بنابراین گزارش بازگشت سرمایه پل خلیج فارس هشت و نیم ساله بوده و سازمان امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز تضمین کننده این برگشت سرمایه است.
طبق گفته مسئولان امر 12 شرکت در مراحل پایانی مناقصه پل خلیج فارس حضور داشتند که از این تعداد شش شرکت واجد شرایط شناخته شدند و در نهایت شرکت‌های پترو ساحل توسعه خلیج‌فارس و همچنین هدایت سرمایه‌گذاری ایده پارس به عنوان برنده نهایی انتخاب شدند.
شرکت‏های مذکور متعهد شده‏اند به صورت کنسرسیوم طی این مدت مراحل احداث این پروژه ملی را به اتمام برسانند.
به گزارش فارس این پل بین بندر پهل در بندرعباس به عنوان سرزمین اصلی و منطقه لافت در منطقه آزاد قشم ایجاد خواهد شد و پایه‌های آن در عمق بین صفر تا 30 متر با دهانه‌های 105 تا 120 متر و در عرض 22 متر احداث می‌شود؛ همچنین ارتفاع این پل از سطح آب امکان عبور تأسیسات زیربنایی و نیز عبور شناور از زیر آن را فراهم خواهد کرد.
‌با راه‌اندازی این پل‌، سرعت انتقال کالا به ایران و از ایران‌، تا 40 درصد بهبود می‌یابد.
پل خلیج فارس، که دارای مسیر رفت و برگشت قطار نیز خواهد بود، این امکان را فراهم می‌کند که محموله‌های تخلیه شده در قشم، به سرعت وارد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور قرار بگیرد و با سرعت فراوان به مقصد نهایی در اقصی نقاط کشور برسد و متقابلاً محصولات صادراتی ایران نیز با سرعت و سهولت به ترمینال دریایی صادرات می‌رسد.
‌بسیاری از سواحل جنوبی ایران نه تنها اکنون توانایی پذیرش کشتی‌های بالای 100 هزار تنی را ندارند بلکه در آینده نیز به دلیل مشکلات فنی، محدودیت‌های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و برخی مسائل مالی‌، این امکان را نخواهند داشت اما در جزیره قشم امکان‌ پهلوگیری کشتی‌های نسل سوم وجود دارد.
در چنین شرایطی‌، سواحل جزیره قشم‌، با عمق حدود 40 متر در برخی نقاط آن، این امکان را می‌دهد که ایران نیز اسکله‌ای مطابق با استانداردهای روز دنیا برای پذیرش کشتی های فوق سنگین در آن احداث کند.
 

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۰۸
خبرگزاری فارس |
اشتراک در