بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه در ماشین سازی اراک طراحی و ساخته شد

مدیر عامل گروه پل و سازه های فلزی ماشین سازی اراک گفت: بزرگترین پل زیرقوسی خاورمیانه برای نصب بر روی دریاچه سد کارون 4توسط متخصصان این شرکت طراحی و ساخته شد.

مهندس 'محسن صالح فرد' افزود: پیش مونتاژ این پل در ماشین سازی اراک مراحل پایانی را طی می کند و قطعات آن پس از حمل به محل، نصب می شود.
وی اظهار داشت: قرارداد طراحی و ساخت این پل در تیرماه پارسال به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به ارزش 300میلیارد ریال نهایی شد و تمامی مراحل طراحی و اجرای زیرسازه و روسازه و نصب آن به دست متخصصان ماشین سازی اراک انجام می شود.
وی گفت: دهنه اصلی این پل زیرقوسی 300متر و طول عرشه آن 380متر و عرض آن 11/8 ( یازده و هشت دهم ) متر است و دارای دو باند عبور و دو پیاده رو در طرفین می باشد.
وی افزود: ارتفاع این پل عظیم الجثه از کف دره 250 متر و ارتفاع آن از سطح آب دریاچه در بالاترین حد آبگیری 72متر است.
وی توضیح داد: برای ساخت این پل سه هزار و 750تن سازه فلزی به کار رفته است و عرشه آن تمام فلزی است.
مهندس صالح فرد گفت: قوس این پل حدود 60 متر است و با توجه به زیرآب رفتن شریان ترددی محور ایذه - شهرکرد ساخت این پل به عنوان مسیر ارتباطی جایگزین در دست انجام است.
وی یادآورشد: در دو سر عرشه این پل زیرقوسی دو تونل 'کتولا' و 'کرستان' قرار دارد و بر اساس قرارداد باید ظرف 20ماه کار طراحی ، ساخت و نصب آن کامل شود.
وی گفت: 200نفر در مراحل سیویل( ساختمان ) ، ساخت و نصب این پل در ماشین سازی اراک مشارکت دارند و تاکنون در بخش مهندسی و طراحی پیشرفت صددرصدی، کل پروژه پیشرفت 60درصدی و ساخت سازه های فلزی پل پیشرفت 95درصدی حاصل شده و طبق برنامه زمانبندی نصب آن به زودی آغاز می شود.
صالح فرد اضافه کرد: با ساخت این پل در ماشین سازی اراک از خروج مقدار زیادی ارز ( چهار برابر مبلغ قرارداد ) از کشور جلوگیری شده است.
مهندس صالح فرد تصریح کرد: شرکت ماشین سازی اراک پیش از این در سال 83با ساخت پل زیرقوسی کارون 3در خاورمیانه رکورد زده بود که این پل رکورد جدیدی در پل سازی است.
وی ، بهره گیری از عرشه تمام فلزی، افزایش دهانه قوسی پل تا 50متر و بارگذاری و تحلیل دینامیکی دقیق این پل در برابر زلزله را از ویژگی های خاص این پل نسبت به پل کارون 3عنوان کرد.
این مسوول گفت:باتوجه به اینکه محل نصب پل زیرقوسی کارون 4 در 40کیلومتری گسل ناقان قرار دارد ، تحلیل دقیق دینامیکی برای پیشگیری از حرکت های غیر هم فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: یک متر طول این پل در آن واحد تحمل بار سه تن را دارد و تردد کامیون 45تن، تانکر 70تن و تریلی تانکر بر90 تن بر روی آن امکان پذیر است .
صالح فرد گفت: با زیرآب رفتن مسیر اصلی شهرکرد به ایذه هم اینک مسیر ارتباطی استان های اصفهان و چهارمحال به خوزستان دوساعت طولانی تر شده که این مسیر می تواند آن را تسهیل و کوتاه کند.
شرکت ماشین سازی اراک از واحدهای صنعتی مادر تخصصی ایران در زمینه طراحی، ساخت و نصب انواع مخازن تحت فشار، بالابرها، واگن معادن، پل های فلزی، نوار نقاله، مبدل های حرارتی و دیگ های بخار است

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۰
ایرنا |
اشتراک در