انبوه سازان به دنبال مجوز وام 100 میلیونی

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در مواجهه با مخالفت سیستم بانکی در پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی ساخت مسکن گفت: این تسهیلات پیشنهاد جدی ما برای کمک به تعمیم رونق در بازار مسکن است و برای اخذ مجوز مربوطه، از طریق شورای عالی مسکن و شورای پول و اعتبار پیگیری خواهیم کرد. به گفته وی، ساخت‌وساز و خرید‌وفروش واحدهای مسکونی مخصوص 5 دهک پردرآمد جامعه، در رکود نسبی قرار دارد، در حالی که تسهیلات موجود ( وام ساخت 20 تا 25 میلیونی) فقط کفاف تامین مسکن کم‌درآمدها را می‌دهد.

 «وام 50 میلیونی ساخت مسکن» از کانال جدید پیگیری می‌شود
درخواست انبوه‌سازان از بانک ‌مرکزی
 رییس انبوه‌سازان: نیمی از بازار مسکن مرتبط با 5 دهک پردرآمد جامعه در رکود است
گروه مسکن- فرید قدیری: خواسته انبوه‌سازان برای دریافت تسهیلاتی که بتواند جنب‌وجوش را به بازار ساخت‌وسازهای غیر مسکن‌مهر برگرداند، از طریق بانک‌مرکزی و شورای پول و اعتبار پیگیری می‌شود.
تفاهم اخیری که کانون سراسری انبوه‌سازان برای برقراری مسیر تازه در عرضه تسهیلات ساخت مسکن، با یکی از بانک‌ها منعقد کرده به دلیل برداشت متفاوت دو طرف از «نیاز» و «توان» وام‌، به بن‌بست اجرایی برخورد کرده است، طوری که شرکت‌های ساختمانی به عنوان متقاضی حداقل 50 میلیون تومان وام ساخت به ازای هر واحد مسکونی، در تدارک احیای ساخت‌وسازهای متناسب با دهک‌های 5 به بالا برآمده‌اند، اما در طرف مقابل، سقف اعطای وام، منوط به رعایت احکام بسته سیاستی بانک‌مرکزی که حداکثر 25 میلیون تومان تعیین کرده، شده است. در این میان، آنچه تعجب کارشناسان مسکن را برانگیخته، ابهام در علت ایجاد محدودیت برای ارائه تسهیلات ساخت است. تفکر غالب در دولت نسبت به وام مسکن همواره بر محور حذف تسهیلات خرید مسکن به نفع چابک‌سازی بانک‌ها برای ارائه وام ساخت، استوار بوده است، اما اینکه چرا با پیشنهاد جدید انبوه‌سازان موافقت نشده، موضوعی است که درباره آن گمانه‌زنی‌هایی مطرح است. در این باره روز گذشته کانون انبوه‌سازان بعد از مواجهه با مخالفت بانک طرف تفاهم، اعلام کرد: موضوع وام 100 میلیونی در متن مکتوب تفاهم با بانک مسکن نیامده، اما پیشنهاد جدی ما محسوب می‌شود که اکنون اخذ مجوز وام‌های 50 تا 100 میلیونی ساخت مسکن را از طریق بانک‌مرکزی، شورای پول و اعتبار و شورای عالی مسکن دنبال می‌کنیم.
رییس کانون سراسری انبوه‌سازان ضمن اشاره به اینکه هدف در تفاهم‌نامه بانک‌مسکن، اخذ تسهیلاتی است که قدرت کافی برای پوشش هزینه‌های ساخت مسکن دهک‌های متوسط به بالا را داشته باشد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ساخت و عرضه مسکن برای 5 دهک‌ پردرآمد، حداقل به 200 میلیون تومان نقدینگی –برای هر واحد مسکونی- نیاز دارد که اگر حداقل 25 درصد این رقم، در قالب وام بانکی به سازنده پرداخت شود و سپس به خریدار انتقال یابد، پاسخ نیمی از تقاضای موجود در بازار مسکن داده خواهد شد، اما تسهیلات موجود در بانک‌ها کمتر از 10 درصد این نیاز را پوشش می‌دهد که عملا ناکارآمد محسوب می‌شوند.
ایرج رهبر افزود: در حال حاضر بازار ساخت و معامله واحدهای مسکونی مورد تقاضای دهک‌های 5 به بالا در رکود نسبی قرار دارد و رونق کنونی متعلق به ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر یا خرید و فروش آپارتمان‌های غیرنوساز است که در این شرایط تداوم کم‌توجهی به نیمه بالای بازار مسکن، زمینه نوسان قیمت مسکن را فراهم خواهد کرد. رییس کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین با اشاره به اینکه در پیشنهادی که از طرف کانون ارائه شده، تامین اعتبار تسهیلات پیشنهادی 50 تا 100 میلیونی برعهده خود انبوه‌سازان از طریق انتقال حساب‌های بانکی‌شان به بانک مربوطه، گذاشته شده، تصریح کرد: وام ساخت مسکن در هر اندازه‌ای که پرداخت شود نه تنها اثر تورمی ندارد، بلکه هیچ گونه نگرانی از اینکه رشد قیمت مسکن اتفاق بیفتد نیز وجود نخواهد داشت و باعث افزایش عرضه، تعدیل قیمت مسکن و اشتغالزایی نیز خواهد شد.
رهبر افزود: افزایش سقف وام ساخت به دلیل اینکه پشتوانه تقاضای مسکن محسوب می‌شود از یک‌سو نقش مشوق در افزایش عرضه را بازی می‌کند و از سوی دیگر در خدمت خریداران مسکن خواهد بود و تفاوت آن با وام خرید در این است که تسهیلات خرید مسکن بدون آنکه منجر به افزایش تعداد واحدهای مسکونی شود، پرداخت می‌شود؛ این در حالی است که به ازای هر فقره وام ساخت، یک واحد مسکونی ایجاد می‌شود. وی افزود: در صورت هماهنگ بودن با سیاست‌های دولت و موافقت شورای عالی پول و اعتبار و شورای عالی مسکن در راستای راه‌اندازی ساخت مسکن
(به غیر از طرح مسکن‌مهر) برای اقشار دهک‌های بالای 5 یا تمامی افرادی که مایل هستند مسکن مناسب در سطح شهر با مالکیت عرصه و اعیان داشته باشند، گام‌های موثری درخصوص حل مشکل مسکن برداشته خواهد شد.
وام ساخت بیشتر، تعدیل بیشتر قیمت
در همین زمینه افشین پروین‌پور کارشناس مسکن و از سیاست‌گذاران سابق بخش مسکن به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به نظر می‌رسد موضع‌گیری سیستم بانکی در برابر پیشنهاد وام 50 تا 100 میلیونی انبوه‌سازان به کمبود منابع موجود در بانک‌ها برای اختصاص به بخش مسکن مربوط باشد. وی همچنین با اشاره به اینکه بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن در مقایسه با سایر تسهیلات بانکی، زمانبر است، افزود: صرف‌نظر از این موضوع، هر چقدر تسهیلات ساخت مسکن در ابعاد بالا با مقادیر مورد نیاز انبوه‌سازان پرداخت شود، برای بازار مسکن مفید است و نه تنها اشکالی به آن وارد نیست بلکه مفید خواهد بود. این کارشناس مسکن تصریح کرد: در همه جای دنیا دهک‌های بالای جامعه معمولا از توانمندی خوبی برای خرید مسکن برخوردارند، اما قشر هدف دولت در حمایت از تامین مسکن شامل دهک‌های متوسط و کم‌درآمد است.

2 میلیون پردرآمد؛ متقاضی مسکن
دکتر بیت‌ا... ستاریان کارشناس مسکن و از فعالان صنعت ساختمان معتقد است: با توجه به انباشت تقاضا در بازار مسکن و نیاز سالانه در این بازار، هم‌اکنون حدود 2 میلیون خانوار از دهک‌های 5 به بالا، به عنوان متقاضی خرید مسکن وجود دارد که در مقابل این حجم، منابع بانک‌ها کفاف پرداخت تسهیلات 100میلیونی فقط به 5 هزار تا 10 هزار نفر را می‌دهد. ستاریان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اعلام رسانه‌ای برنامه‌ریزی‌هایی که دولت و بانک‌ها برای تامین مالی بخش مسکن انجام می‌دهند در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد چون که اعلام آن باعث شوک یا واکنش منفی از طرف بازار می‌شود. وی افزود: زمانی‌که اعلام می‌شود وام 100 میلیونی ساخت مسکن در راه است، گروهی از خریداران مسکن که قصد خرید دارند دوباره به خواب می‌روند و منتظر ابلاغ تصمیم جدید می‌نشینند که این، رکود موجود را عمیق‌تر می‌کند. این کارشناس مسکن علت درخواست انبوه‌سازان برای دریافت چنین تسهیلاتی را سابقه طولانی طرح مسکن‌مهر و اینکه این طرح به دهک‌های پایین اختصاص دارد، عنوان کرد و گفت: باید شرایط تامین مسکن دهک‌های بالا نیز فراهم شود، هر چند در مسکن‌مهر تاکنون فقط 110 هزار واحد تحویل شده که بخشی از آنها به دلیل نبود امکانات فعلا قابل استفاده نیستند. وی همچنین ارائه وام ساخت تا سقف 100 میلیون تومان را اقدامی سنجیده و مفید ارزیابی کرد، اما گفت: بعید است شرایط اقتصادی توان تامین این تسهیلات را داشته باشد.
 

۲۴ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۰۷
دنیای اقتصاد |
اشتراک در