لامپ‌هایLED ایران را روشن خواهند کرد

با اصلاح سیستم روشنایی کشور، سهم لامپ‌های کم مصرف LED در تامین روشنایی کشور به بیش از 50 درصد افزایش خواهد یافت.

درحالی که برنامه‌های وزارت نیرو برای ترویج استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در سال‌های گذشته نقش قابل توجهی در کاهش مصرف برق بخش روشنایی و مدیریت مصرف در ساعات پیک شب داشت، صنعت برق قصد دارد در آینده سهم لامپ‌های LED در تامین روشنایی را به بیش از 50 درصد برساند. این درحالی است که تجهیز ساختمان‌های اداری کشور به سامانه هوشمند روشنایی نیز از دیگر برنامه‌های بخش برق برای مدیریت مصرف به‌خصوص در بخش روشنایی است.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) در این زمینه حذف لامپ های التهابی، ایجاد سهم 50 درصدی برای لامپ‌های کم‌مصرف CFL و 10 درصدی برای LED و 40 درصدی برای لامپ های فلورسنت را راهبرد کلی این سازمان در مدیریت و برنامه‌ریزی سامانه‌های هوشمند روشنایی در کشور در برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و افزود: قرار است در برنامه ششم توسعه، سهم لامپ های LED در تامین روشنایی به بیش از 50 درصد برسد.

حذف استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و جایگزین کردن لامپ های کم‌مصرف، جایگزینی لامپ های فلورسنت T8 پربازده به‌جای T10 و T12، جایگزینی لامپ های LED به جای لامپ های هالوژن، توسعه سامانه های کنترل هوشمند روشنایی در تمام ساختمان های اداری کشور و اصلاح و بهینه سازی روشنایی معابر کشور از دیگر برنامه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف روشنایی برق است.

این درحالی است که بدون شک، نقش ارگان‌های مرتبط از جمله وزارت صنایع، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، بازرگانی و گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر بخش‌ها و سازمان های مرتبط در کشور در تحقق این هدف بزرگ بسیار مهم و اساسی است.

۱۲ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۴۸
شاسا |
اشتراک در