تولید همزمان آب شیرین و گرم با استفاده از انرژی‌ خورشیدی در 3 منطقه کشور

محققان پژوهشکده‌ توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت سیستم ترکیبی آب شیرین‌کن‌ - آب گرم کن‌ با استفاده از انرژی خورشیدی شدند که این سیستم در قم، عسلویه و خراسان جوبی راه اندازی شده است.

  دکتر محمد ضامن مدیر گروه بهینه سازی و فرآیند پژوهشکده‌ توسعه صنایع شیمیایی ایران و مجری طرح در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار داشت: در این تحقیقات با طراحی و ساخت آب شیرین کن و آب گرم کن‌ خورشیدی درصدد بودیم تا از انرژی خورشید برای شیرین سازی استفاده کنیم.

وی با اشاره به جزئیات این طرح تحقیقاتی توضیح داد: آب گرم کن - آب شیرین کن‌ خورشیدی سیستمی ‌است که با توجه به شرایط اقلیمي ایران و مناطق کویری کشور ساخته شده و می توان از آن در جهت تامین آب گرم و شیرین در روستاهای کویری و  همچنین کمپ ها و اردوهای نظامی به کار برد.
 
ضامن با بیان اینکه این سیستم با استفاده از آبهای طبیعی چون رودخانه ها، آب شیرین و گرم را به صورت همزمان تولید می کند، اظهار داشت: این دستگاه برای شیرین سازی آب از رطوبت زنی و رطوبت زدایی از طریق هوا استفاده می کند به این صورت که با بخار کردن آب ورودی و تبدیل آن به مایع از طریق رطوبت زدایی اقدام به تولید آب شیرین می کند.
 
عضو هیئت علمی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در خصوص نحوه شیرین سازی آب در این دستگاه توضیح داد: در این دستگاه پس از گرم کردن آب در سلولهای پنل های خورشیدی، آب به داخل ستونی که از آکنه ها پر شده انتقال می یابند تا سطح تماس فاز گاز و مایع و همچنین میزان تبخیر آب گرم شده افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: سپس هوای مرطوب شده به قسمت دوم دستگاه منتقل می شود تا با رطوبت زدایی به هدف نهایی که تامین آب شیرین است دست یابیم.

این محقق با بیان اینکه مراحل آزمایشگاهی این دستگاه با موفقیت انجام شده است، گفت: با مطلوب بودن نتایج تستهای انجام شده به سمت تجاری سازی سیستم ترکیبی آب گرم کن – آب شیرین کن های خورشیدی حرکت کردیم و توانستیم دستگاه هایی با ظرفیتهای مختلف خانگی 30 تا 40 لیتر در روز برای روستاهایی با جمعیت 200 نفر به طراحی و راه اندازی کنیم.
 
ضامن از کاربردی کردن این سیستم ترکیبی در برخی از نقاط کشور خبر داد و افزود: اولین نمونه سیستم ترکیبی آب گرم کن و آب شیرین کن های خورشیدی در یکی از روستاهای استان قم نصب شد. این دستگاه می تواند روزانه 500 لیتر آب شیرین و 3 هزار لیتر آب گرم تولید کند.
 
به گفته مجری طرح، همزمان با این پروژه چندین دستگاه نیز در عسلویه و برخی روستاهای خراسان جنوبی نصب و به بهره برداری رسید.
 
ضامن، دمای آب خروجی این سیستم را  60 تا 70 درجه سانتیگراد ذکر کرد و اظهار داشت: این دستگاه در حداقل 9 ماه از سال کاربرد دارد و در 3 ماه فصل زمستان نیاز به سیستم های پشتیبان دارد.
 
وی حداقل بودن میزان دور ریز آب در این سیستم را از مزایای این سیستم نام برد و اضافه کرد: این سیستم می تواند در شرایط جوی نامناسب (ابری) تا 2 روز آب گرم را ذخیره می کند اما پس از آن و در صورت تداوم این شرایط جوی سیستم به صورت خودکار از روند تولید خارج می شود.
۱۰ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۲۰
خبرگزاری مهر |
اشتراک در