راه‌اندازی نظام فنی مهندسی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان، گفت: با حمایت نمایندگان مجلس و دولت، مقرر شده 8 درصد از اعتبارات تملک و دارایی‌های استان با تخصیص 100 درصدی به بنیادمسکن ارائه شود.

  احمد حاجی‌زاده در حاشیه دومین نمایشگاه زنجان در مسیر توسعه با اشاره به اینکه اعتبارات مربوط به سرمایه‌های استان با افزایش 3 برابر به 126 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده بوده است، اظهار کرد: با تخصیص 8 درصد از این میزان در سال‌ جاری به بنیاد مسکن، شاهد فعالیت‌های بسیار چشم‌گیر و مثبتی در امر اجرای طرح‌های هادی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خواهیم بود. وی افزود: در حال حاضر در مرحله مبادله موافقتنامه‌ها هستیم و بعد از انتخاب پیمان‌کاران حائز شرایط، وارد عملیات اجرایی خواهیم شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه براساس برنامه توسعه پنج‌ ساله پنجم مقرر شده، بنیاد مسکن در روستاهای بالای 20 خانوار، مطالعه طرح‌ هادی را انجام دهد و این طرح را اجرایی کند، تصریح کرد: در حال حاضر از 755 روستای بالای 20 خانوار در استان زنجان، حدود 73 درصد مطالعه شده و در حدود 28 درصد از روستاها نیز طرح هادی اجرایی شده است.

وی با یادآوری اینکه طرح هادی عمدتا شامل ساماندهی شبکه آب‌های سطحی در قالب جدول‌کشی و مسیر عبور جوی، سنگ‌فرش و آسفالت کردن معابر روستایی است، ادامه داد: رویکرد جدید در اجرای طرح هادی روستایی، ایجاد وضعیت مطلوب در محیط‌ زیست روستا با جداره‌سازی معابر روستایی، اجرای پیرنشین‌ها، احداث پارک، ایجاد زمین و فضای ورزشی، بهسازی و ساماندهی قنوات و چشمه‌ها و کاشت درخت است، چرا که ایجاد محیط زیست زیبا و دلنشین، تاثیر مطلوبی بر گردشگری روستایی خواهد داشت.

حاجی‌زاده در رابطه با عملکرد بنیاد مسکن در راستای بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی نیز گفت: تاکنون از مجموع 82 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی بیش از 49 درصد مقاوم‌سازی شده‌اند. وی با بیان اینکه کارمزد تسهیلات مربوط به طرح به‌سازی مسکن روستایی حدود 5 درصد و بدون بهره بانکی است، گفت: بهره این تسهیلات به صورت یارانه‌ای توسط دولت پرداخت می‌شود و ضامن نیز به صورت زنجیره‌ای است، لذا این روند آسان‌ترین نوع اخذ تسهیلات بوده و میزان این تسهیلات 10 میلیون تومان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بنیاد مسکن اقدام به راه‌اندازی نظام فنی مهندسی روستایی کرده است، افزود: تاکنون بیش از 130 نفر مهندس و کاردان در راستای نظارت بر روند ساخت و ساز در روستاها فعالیت می‌کنند و در این راستا بیش از 12 دفتر فنی و مهندسی احداث شده که شاغلان در این دفاتر، نقشه‌های اجرایی مورد نیاز روستاییان را تهیه می‌کنند که یکی از این شاغلان، مهندس معمار و دیگری مهندس عمران هستند. وی با یادآوری اینکه تسهیلات بهسازی مسکن روستایی با نظارت ناظران مذکور در سه مرحله پرداخت می‌شود، گفت: سه مرحله‌ای بودن پرداخت تسهیلات و نظارت بر روندی ساخت، موجب صرف هزینه تسهیلات در جایگاه مناسب خود و همچنین توسعه اشتغال می‌شود.

حاجی‌زاده همچنین در رابطه با اجرای طرح مهاجرت‌معکوس، نیز گفت: تاکنون در مجموع بیش از یک‌هزار و 700 نفر متقاضی بازگشت به روستاها بوده‌اند که از این میزان 310 نفر متقاضی مهاجرت انفرادی، 641 خانوار به صورت گروهی و 792 خانوار در قالب خودمالک، تقاضای مهاجرت‌معکوس کرده‌اند و در صورتی که متوسط تعداد خانواده‌ها 4.5 نفر در نظر گرفته شود، تاکنون تعداد 7 هزار و 844 نفر متقاضی مهاجرت‌معکوس هستند.

۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۱۹
شاسا |
اشتراک در