افتتاح آزاد‌راه پرمعارض ری ورامین

مدیر کل راه و ترابری استان تهران با بیان اینکه با بیان اینکه ‌آزاد‌راه ری ورامین ‌هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 100درصد است، گفت: این مسیر ‌زیر بار ترافیک است و ظرف چند روز آینده به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

جعفر صادقی اشتهاردی در خصوص تکمیل عملیات احداث آزا‌د‌راه ری ورامین، اظهار داشت: قبل از بازسازی، این محور مسیری دو بانده بود که ترافیک بالایی از انواع خودرو‌ها از آن عبور می‌کردند ‌و سوانح رانندگی بسیاری در آن رخ می‌داد. وی با اشاره به اینکه در احداث این مسیر با معارضان فراوانی اعم از شخصی و دولتی مواجه بودیم، ادامه داد: پس از پیگیری‌های فراوان و به دنبال رفع معارضان غیر معمول این مسیر، آزاد‌راه مذکور هم‌اکنون با هشت باند ساخته ‌و لایه آخر آسفالت نیز اجرا شده است؛ همچنین چندی پیش روکش نهایی این مسیر آزاد‌راهی نیز به اتمام رسید. مدیرکل راه و ترابری استان تهران با بیان اینکه این آزاد‌راه ‌هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی 100درصد است، خاطر نشان کرد: این مسیر هم اکنون زیر بار ترافیک است و ظرف چند روز آینده به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.
صادقی اشتهاردی خاطر نشان کرد : این آزادراه معارضان بسیار زیادی داشت که هنوز پرونده‌های متعددی در مورد این مسیر در دادگاه موجود است. مدیر کل راه و ترابری استان تهران اظهار داشت: هم اکنون درحال نصب علایم‌، خط کشی و تکمیل علائم آشکار‌ساز در این محور آزاد‌راهی هستیم. شهرستان ورامین حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد که اغلب جمعیت این شهرستان شامل افرادی است که در شهر تهران مشغول به کار هستند. روزانه حدود 150 هزار تردد انواع اتومبیل بین شهرستان ورامین و تهران انجام می‌شود که تا چندی پیش این میزان تردد بالا تنها در یک محور صورت می‌گرفت. طی سفر اول ریاست جمهوی به این شهرستان، بنا شد تا پایان سال 87، محور ورامین تهران تعریض شده و به آزاد‌راهی هشت بانده به طول 25 کیلومتر تبدیل شود .
اما این آزاد‌راه از زمان آغاز عملیات ساخت با معارضان فراوانی مواجه شد و به قول مدیرکل سابق راه و ترابری استان تهران، آزاد‌راه ری ورامین تنها پروژه‌ راهسازی ‌کشور بود که با خیل عظیم معارضان مواجه شد؛ از اوقاف و اداره گاز و برق و آب و مخابرات گرفته تا معارضان محلی و خصوصی، بالأخره کار به قوه قضائیه و دادگاه کشیده شد تا مشکل برطرف شود اما بنا به گفته صادقی‌اشتهاردی هنوز برخی پرورنده‌های این آزاد‌راه در دادگاه است.
در خصوص احداث این آزاد‌راه و بهره‌ برداری از آن مسئولان قول‌های متعددی دادند که تاکنون هیچ‌یک از آنها عملیاتی نشده است؛ احمد صدیقی مدیرکل سابق راه و ترابری استان تهران در تاریخ 30 شهریورماه 1388 ‌با بیان این که تنها کمتر از 10 درصد از عملیات اجرایی پروژه باقی مانده وعده بهره‌برداری از این مسیر 25 کیلومتری را در آینده بسیار نزدیک و قبل از پایان سال 1388 داده بود.
‌صدیقی این بار در 14 مهر 1388 اعلام کرد که تا پایان آن سال ‌آزاد‌راه تهران ورامین ‌به بهره‌برداری می‌رسد و در این‌باره گفته بود: برخی که ادعا می‌کنند اداره کل راه‌ و ترابری تهران در این پروژه کم‌کاری کرده است بدانند "دوصد گفته چون نیم کردار نیست ". روز‌های سال 1388 داشت به پایان می‌رسید و موعد بهره‌برداری از این آزاد‌راه پرحاشیه فرا رسیده بود اما عملیات اجرایی احداث آن به اتمام نرسیده بود و ظاهرآ معارضان باز کار دست اداره راه و ترابری تهران داده بود.
این بار صدیقی 24 اسفند 1388 در پاسخ به پیگیری‌های عدم افتتاح این مسیر آزاد‌راهی از اتمام عملیات اجرایی آزادراه ری ورامین تا پایان خرداد 89 خبر داد و گفت:‌ منظور گفته‌های قبلی من از اتمام عملیات این پروژه در سال 1388، سال مالی 1388 یعنی تا پایان تیر‌ماه 1389 است‌. اما این وعده‌ها پایانی نداشت، این بار معاون سابق راهسازی راه و ترابری استان تهران در 24 فروردین‌ماه 1389 ‌وعده جدیدی برای افتتاح آزاد‌راه ری ورامین داد و گفت:‌ به مردم ورامین قول می‌دهیم ظرف مدت یک ماه پس از رفع تمامی معارضان آزاد‌راه ری ورامین، عملیات اجرایی این پروژه به اتمام برسد.
خرداد ماه 1389 هم آمد و رفت و خبری از افتتاح این آزاد‌راه 25 کیلومتری نبود، این بار معاون راهسازی استان تهران در 17 مردادماه 1389 ‌با اشاره به پیشرفت فیزیکی 100 درصدی احداث آزاد‌راه ری ورامین، گفته بود این مسیر در هفته دولت سال 1389 به بهره‌برداری خواهد رسید.
روزشمار تقویم به هفته دولت سال 1389 نزدیک می‌شد، اما جعفر صادقی اشتهاردی که به جای صدیقی مدیرکلی راه و ترابری تهران را بر عهده گرفته بود، در تاریخ 8 شهریور 1389 ‌با بیان اینکه اداره کل راه و ترابری استان تهران در احداث پروژه آزاد‌راه ری ورامین پنج میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار است، گفت: با تخصیص اعتبار و برطرف شدن مشکل مالی پیمانکار، عملیات اجرایی این آزاد‌راه 8 خطه در مهرماه 1389 به اتمام می‌رسد.
بنابراین گزارش هفته دولت 1389، مهر‌ماه 1389 و پایان سال 1389 هم از راه آمد و رفت اما خبری از بهره‌بر‌داری از این مسیر آزاد‌راهی 25 کیلومتری نبود دیگر جوابی برای عدم افتتاح آزاد‌راه ری ورامین برای مخاطبان خود نداشت. سال‌هاست مسئولان مدام از پایان عملیات اجرایی این آزاد‌راه می‌گویند اما مشخص نیست دلیل عدم بهره‌برداری از آن چیست.
بهار 1390 هم از راه آمد و رفت اما خبری ازافتتاح این آزاد‌راه نبود؛ به هر حال مدیرکل فعلی راه و ترابری استان تهران خبر از افتتاح این آزاد‌راه ظرف چند روز آینده را داده است، امیدواریم این چند روز نیز چند سال به طول نیانجامد زیرا در سال‌های بعد که میز مدیریت راه و ترابری استان تهران به شخصی دیگر واگذار شد، مردم ورامین باید تنها این جمله را بشنوند که این کم‌کاری‌ها در دوره مدیریت ما نبوده است. 
طول آزاد‌راه هشت خطه ری - ورامین 14.5 کیلومتر است اما در 9.5 کیلومتر از این مسیر، اداره راه و ترابری استان تهران نتوانسته بستر لازم را برای هشت خطه کردن مسیر مهیا کند و در این قسمت آزاد‌راه مسیر به دلیل عدم رعایت حریم راه و احداث مستحدثات غیر‌قانونی، شش خطه شده است.

۹ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۴:۵۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در