عرضه سهام توسعه ساختمان در فرابورس

مدیرعامل توسعه ساختمان با اعلام جزئیات پذیره نویسی80 میلیارد تومان اوراق مشارکت در فرابورس شروع می شود از برنامه عرضه سهام این شرکت توسط سرمایه گذاری غدیر خبر داد.

در آستانه پذیره نویسی80 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه نارنجستان که از فردا به مدت 7 روز کاری در فرابورس شروع می شود ، مدیران عامل دو شرکت بین المللی توسعه ساختمان و تامین سرمایه امین جزئیات نخستین پذیره نویسی اوراق در سال جاری را تشریح و به سئوالات پاسخ دادند.

*جزئیات پذیره نویسی اوراق

در این رابطه محمدرضا فهمی مدیرعامل توسعه ساختمان اظهار داشت: سال گذشته در حالی 20 میلیارد تومان اوراق مشارکت در فرابورس پذیره نویسی شد که از امروز پذیره نویسی 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی مجتمع تجاری، اداری ، مسکونی، تفریحی و هتل نارنجستان واقع در کیلومتر 7 جاده محمودآباد به نور در فرابورس شروع می شود.
وی با بیان اینکه مدت این پروژه 5 سال با پرداخت سود 16.5 درصدی هرسه ماه یکبار و بدون جریمه شکست تعیین شده در مورد ارکان این اوراق گفت: ناشر و ضامن این اوراق که به عنوان نخستین اوراق منتشره در سال جاری به شمار می رود، شرکت توسعه ساختمان و بانک گردشگری هستند.بازارگردان و مشاور عرضه و متعهد پذیره نویسی تامین سرمایه امین، امین موسسه حسابرسی ایران مشهود و کارگزار عرضه کننده شرکت کارگزاری بانک صادرات تعیین شده اند.
فهمی در برابر این سئوال فارس که حاشیه این سود پروژه چه میزان بوده و آیا افزایش حدود 14 درصدی سیمان و فولاد در این پروژه لحاظ شده یا خیر و برای فروش این حجم از اوراق، بازاریابی هم صورت گرفته پاسخ داد: در حالی هر سال حدود 15 درصد تورم برای پروژه ها ازجمله پروژه نارنجستان و 7 درصد تورم برای فروش مدنظر داریم که حاشیه سود در نظر گرفته برای این پروژه 30 درصد است.
وی افزود: برای فروش اوراق هم بازاریابی نکرده ایم، چرا که باتوجه به کاهش نرخ سود بانکی و در نظر گرفتن سود تضمین شده 16.5 درصدی برای این پروژه،پیش بینی فروش فوری اوراق را داریم.

*دو پروژه 120 و 65 میلیارد تومانی بعدی

این مقام مسئول در واکنش به دیگر سئوال فارس مبنی براینکه چرا دراین پروژه از روش راه اندازی صندوق زمین و ساختمان استفاده نشده، اظهار داشت: در شرایطی روش های تامین مالی برای پروژه های مختلف در بازار سرمایه متعدد و گوناگون است که احتمالا " برای پروژه 120 میلیارد تومانی کیش از روش صندوق زمین و ساختمان استفاده خواهیم کرد.علاوه براین در سال جاری پروژه 65 میلیارد تومانی ائل گلی تبریز برای برج 38 طبقه را شروع خواهیم کرد.

*بزرگترین اشکال شرکت با عرضه سهام رفع می شود

فهمی در برابر این پرسش فارس که چرا به رغم رشد قیمت مسکن در سال جاری و فروش بخشی از سهام شرکت های باغمیشه و آس اس پ در سال جاری، بهای سهام توسعه ساختمان رشدی نکرد توضیح داد: در حالی تا پایان سال مالی 31 شهریور 90 به پیش بینی سود خواهد رسید که بزرگترین اشکال آن عدم عرضه سهام و شناور بودن فقط نیم درصد از سهام است.
وی ادامه داد: 94 درصد از سهام شرکت در اختیار سرمایه گذاری غدیر و 5.6 درصد سهام هم به صندوق عشایر اختصاص دارد که خوشبختانه مدیرعامل جدید سرمایه گذاری غدیر اخیرا " با عرضه سهام شرکت توسعه ساختمان موافقت کرده است. در این صورت می توان در آینده شاهد بهتر شدن وضعیت سهام در بورس بود.
وی در تحلیلی از آینده صنعت ساختمان گفت: با توجه به عدم رشد قیمت ساختمان در 3.5 سال گذشته و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها از اوایل زمستان گذشته و همچنین با درنظر گرفتن این نکته که صنعت ساختمان 25 درصد اقتصاد کشور را شامل می شود ، قطعا " در آینده بخش ساختمان کشور با رونق مواجه خواهد شد.

*اثر مثبت 15 درصدی پروژه بر سود هر سهم شرکت

در ادامه این نشست محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین هم با بیان اینکه 30 تولید ناخالص داخلی هر اقتصادی به صنعت ساختمان داشته واین صنعت موتور اقتصادی تلقی شده و 30 درصد وام بانکی و 50 درصد وثایق هم به این بخش اختصاص دارد ، اظهار داشت: با درنظر گرفتن پذیره نویسی سال گذشته و جاری شرکت توسعه ساختمان در فرابورس، می توان گفت این شرکت عهده دار بزرگترین تامین مالی در صنعت ساختمان کشور است.
وی ادامه داد: مجموع سرمایه گذاری برای پروژه نارجستان 256 میلیارد تومان است که از این حجم 176 میلیارد تومان از منابع داخلی تامین شده و قرار است 80 میلیارد تومان دیگر از طریق پذیره نویسی اوراق مشارکت در فرابورس تامین شود.
به گفته وی نرخ بازدهی داخلی این اوراق 25.6 درصد بوده و بازگشت سرمایه و نرخ سود اوراق مشارکت 4.8 ساله و 16.5 درصد است که در سال آینده بین 10 تا 15 درصد بر پیش بنی سود هر سهم توسعه ساختمان اثر مثبت خواهد داشت. همچنین حداقل و حداکثر خرید اوراق مشارکت پروژه نارنجستان یک میلیون و 4 میلیارد تومان تعیین شده است.

۸ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۲۲
www.mehrnews.com |
اشتراک در