جایگزین «رونمایی» در طرح تفصیلی تهران

چمران با اشاره به تصویب «اجرای تدریجی» طرح تفصیلی: این طرح در تهران گشایش ایجاد می کند

بهشاد بهرامی- نقشه حاوی مقررات جدید ساخت وساز که در قالب «طرح تفصیلی» برای شهر تهران تدارک دیده شده از آنجا که ظرفیت بالایی نسبت به وضع موجود پایتخت دارد، مقرر شده به صورت تدریجی مبنای صدور مجوزهای ساختمانی قرار بگیرد تا به تدریج شرایط «تغییر» در تهران فراهم شود  
      رییس شورای شهر تهران درباره آخرین تصمیم گرفته شده برای طرح تفصیلی تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: رونمایی و اجرای ناگهانی این طرح منتفی است و به جای آن، طرح در چندین مرحله و هر مرحله در چند منطقه آماده اجرا می شود.
 پیش تر با به تاخیر افتادن مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شایعاتی در بازار مسکن تهران مبنی بر «لغو رونمایی به دلیل آثار محتوای طرح روی قیمت مسکن» مطرح شد، اما مهدی چمران رییس شورای شهر ضمن رد چنین شایعاتی، طرح تفصیلی را باعث گشایش در اقتصاد شهر و آن را به نفع ساخت وساز دانست.
    رییس شورای شهر تهران از منتفی شدن رونمایی طرح تفصیلی تهران و اجرایی شدن آن بدون ابلاغ رسمی خبر داد.
    چمران درخصوص پیگیری های شورای شهر در خصوص زمان دقیق رونمایی طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی نیازی به رونمایی ندارد، چون طرح تفصیلی به تدریج در برخی از مناطق پایتخت در حال اجرا است و به همین طریق به تدریج جلو می رود و در همه مناطق اجرایی می شود. چمران در ادامه افزود: به عقیده ما رونمایی طرح تفصیلی کاری تشریفاتی بود. شاید مسوولان شهرداری تهران هم چنین احساسی را داشتند.
    او در پاسخ به این سوال که اگر طرح در حال اجرا شدن است پس جریان اصلاح قوانین و اضافه شدن احکام جدید به طرح در کمیسیون ماده پنج چه می شود؟ اظهار کرد: تصویب طرح در یک مرحله در کمیسیون امکان پذیر نیست.بنابراین طرح به تدریج و به صورت منطقه به منطقه در کمیسیون ماده پنج تصویب می شود و بیرون می آید.
    چمران در خصوص زمان و نحوه اجرایی شدن این طرح در تمامی مناطق شهر افزود: طرح به تدریج در برخی از مناطق شهر همین حالاهم در حال اجرا است، اما هنوز به صورت کامل اجرا نمی شود چون دستورالعمل ها تاکنون کامل نشده است و باید با هم اجرا شود، اما در جایی که نیاز به طرح تفصیلی باشد آن را به کار می برند.
    رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این نحوه اجرا امکان سو استفاده از طرح را در برخی از مناطق ممکن نمی سازد؟ عنوان کرد: زیاد فرقی نمی کند.
    او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیرات اجرایی طرح بر بازار مسکن گفت: مسلما تاثیرات آن مثبت خواهد بود. چون ظرفیت های زیادی را ایجاد می کند. تا پیش از این اعلام می کردند مثلااز این خیابان به بالااین قدر ظرفیت داریم اما الان این طور نیست.
    او اضافه کرد: الان در هر منطقه ظرفیت هایی را ایجاد و اعلام می کنند که سرمایه گذار می تواند بسته به چینش مجوزها در محله های یک منطقه، بهترین آن را برای خود انتخاب کند. بنابراین باید گفت این طرح به نفع ساخت و ساز و اقتصاد شهری و به نفع عموم مردم است. پس نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه گشایش بیشتری هم ایجاد می کند. او درباره مقاومت هایی که در برابر رونمایی شدن این طرح در بدنه شهرداری صورت می گیرد نیز گفت: در حال حاضر مقاومتی دیده نمی شود.
    او در پایان درباره سرانجام رونمایی طرح گفت: رونمایی در حال حاضر منتفی است چون ما در این خصوص ضرورتی نمی بینیم. ما در نظر داریم که به جای رونمایی جلسات توجیهی علمی گذاشته شود.
 

۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۲۰
دنیای اقتصاد |
اشتراک در