سد گتوند علیا بزرگترین پروژه عمرانی کشور

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: سد گتوند علیا بزرگترین پروژه عمرانی کشور است که روز پنج شنبه هفته جاری مرحله اول آبگیری آن با حضور مقامات عالی کشور آغاز می شود.

'سید محمد رضا رضازاده' در نشست خبری در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی تهران اظهار داشت: سد گتوند علیا پایین ترین سد احداث شده بر روی رودخانه کارون است که به همت متخصصان ایرانی در آستانه به ثمرنشستن است.
وی ادامه داد: در حالی که هدف اولیه از احداث سدهای بالادست رودخانه کارون تولید نیروی برق آبی است چرا که در پایین دست آنها زمینهای کشاورزی فراوانی وجود ندارد اما یکی از اهداف اولیه سد گتوند تامین آب کشاورزی دشت خوزستان بوده است.
رضازاده افزود: مخزن سد گتوند علیا دومین مخزن بزرگ در میان سدهای کشور پس از کرخه را داراست و از سویی بزرگترین مخرن سدهای حوضه رودخانه کارون بشمار می رود.
این مقام مسوول یادآور شد: زمان مورد نیاز برای تامین آب کشاورزی و تولید نیروی برق آبی متفاوت است چرا که برق آبی در زمان های اوج مصرف وارد مدار می شود و کشاورزی در این زمان نیاز به آب ندارد.
وی گفت: بر این اساس نیازمند احداث مخزنی در سدهای برق آبی احداث شده بر روی کارون بودیم تا آب رها شده از آنها ذخیره شده و در زمان کشاوزی رها شود تا بدین ترتیب هم تولید برق صورت گرفته و هم آب کشاورزی به هدر نرود.
رضازاده تصریح کرد: نیروگاه برق آبی سد گتوند علیا به ظرفیت دو هزار مگاوات در زمان نیاز کشور به برق، به تولید انرژی برق آبی می پردازد و در زمان نیاز بخش کشاورزی، آب آن در دشت خوزستان رها می شود و بر این اساس نیروگاه های برق آبی بالادست این سد می توانند با فراغ خاطر بیشتری به تولید برق بپردازند.
وی تاکید کرد: با احداث سد گتوند دشت خوزستان برای همیشه از سیلاب های نخرب نجات می یابد، چرا که پیش از این نیز سد کرخه بر روی رودخانه کرخه و سد دز بر روی روخانه دز احداث شده است و این سه سد رودخانه های مهم خوزستان شامل کارون و کرخه و دز را تحت پوشش خود قرار می دهند.
رضازاده یادآور شد: از سوی دیگر خطر خشکسالی نیز در دشت خوزستان به حداقل خود می رسد و این در حالی است که400 کیلومتر از طول رودخانه کارون به مخازن سدهای مختلف تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه نیروگاه دو هزار مگاواتی سد گتوند علیا دارای هشت واحد 250 مگاواتی خواهد بود افزود: در مرحله اول چهار واحد این نیروگاه با ظرفیت یک هزار مگاوات تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و هم اکنون دو واحد آن تمام شده و عملیات اجرایی دو واحد دیگر نیز تا پایان شهریورماه سال جاری به پایان می رسد.
رضازاده خاطرنشان کرد: مطالعات اجرایی سد گتوند علیا از سال 1346 آغاز اما عملیات اجرایی آن در سال 1382 آغاز شده است.
وی اجرای پروژه های بزرگی مانند احداث پل بزرگ شهدای لالی به طول 450 کیلومتر را که از شاهکارهای مهندسی کشور بشمار می رود از ویژگی های پروژه گتوند برشمرد و افزود: تاکنون حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده که بخشی از آن را (حدود 400 میلیارد تومان) را به پیمانکاران بدهکار هستیم.
رضازاده اظهار داشت: تجهیزات نیروگاهی این پروژه بیشتر از 9 هزار تن وزن دارند، ضمن آنکه 27 کیلومتر تونل نیز در این پروژه احداث شده است.
وی گفت: آبگیری این سد در سه مرحله صورت می گیرد و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و در مرحله اول 280 میلیون مترمکعب آب در مخزن چهار میلیارد مترمکعبی این سد ذخیره خواهد شد که و میزان آبگیری درمرحله اول به تنهایی از میزان آب ذخیره شده در سد کرج بیشتر از است.
یادآور می شود که طرح سد و نیروگاه گتوند علیا در 180 کیلومتری رودخانه کارون و 25 کیلومتری شمال شوشتر و در نزدیکی شهر گتوند واقع شده است.
 

۵ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۷
ایرنا |
اشتراک در