راهکارهای کاهش گودبرداری های غیر اصولی

عموما حوادث ناشی از گودبرداریهای غیر اصولی در مورد سازه هایی که با مصالح سنتی تولید می شوند اتفاق می افتد این در حالی است ساختمانهایی که با روش اصولی و به شیوه صنعتی ساخته می شود این مشکل کمتر رخ می دهد.
یک کارشناس مسکن با اشاره به وقوع حوادث ناشی ازگودبرداری های غیر اصولی الزامی کردن اجرای مبحث دهم مقررات ملی ساختمان از یک طرف ونیز شناسنامه فنی ساختمان را از جمله راهکارهای عملی برای کاهش گودبرداری های غیر مجاز عنوان کرد.
سید داود آقانژاد، اظهار داشت: از زمان تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان ،ساختمانهای با کیفیتی در کشور تولید شده است اما دراین بین بعضا شاهدیم که به دلیل بی دقتی در امر نظارت و عدم استحکام بناهای مجاورحوادث تلخی ناشی از گودبرداری های غیر اصولی در کشور مکررا رخ می دهد . وی گفت : عموما حوادث ناشی از گودبرداریهای غیر اصولی در مورد سازه هایی که با مصالح سنتی تولید می شوند اتفاق می افتد این در حالی است ساختمانهایی که با روش اصولی و به شیوه صنعتی ساخته می شود این مشکل کمتر رخ می دهد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد:تنها راهکار کاهش گودبرداری های غیر اصولی رعایت کردن مبحث دهم مقررات ملی ساختمان است .در واقع فقط درصورتی این مهم عملیاتی می شود که از طریق مجری طرح این نسخه از مقررات ملی ساختمان تهیه و از سوی مهندس ناظر اجرایی شود . وی خاطرنشان کرد: شناسنامه فنی ساختمان نیز از جمله راهکارها وتمهیداتی است که قانونگذار به منظور جلوگیری ازبروز چنین حوادثی پیش بینی کرده است که اگر اجرای آن فراگیر شود نه تنها از حوادث گودبرداری غیر اصولی کم می شود بلکه از سوی دیگر ساختمان هایی که ساخته می شوند کاملا استاندارد و با کیفیت احداث خواهند شد.
وی اذعان داشت: افزایش ضریب دقت عوامل دست اندرکار در امر نظارت است نیز از دیگر مولفه های مهم درکاهش گودبرداری های غیر اصولی است. وی اجباری کردن بیمه مسوولیت مهندسی و بیمه کیفیت ساختمان را از دیگر مولفه های تاثیر گذار در جهت کاهش این معضل ارزیابی کرد. و تصریح کرد: در جامعه ما شرایطی فراهم شده است که مسوولان با وقوع هر رویدادی در امر ساختمان نظیر گودبرداریهای غیر اصولی معمولا هر ارگانی سعی می کند که دیگری را در امر وقوع حادثه مقصر بداند.
این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: در چرخه تولید مسکن به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارگانهای مختلفی همچون شهرداری ، سازمان نظام مهندسی ،وزارت مسکن از یک طرف ونیز عوامل اجرایی فنی مختلفی نظیرتولید کنندگان مسکن ،مهندسان و ....دخالت دارند که بدین ترتیب نمی توان مسوولیت ناشی از گودبرداری های غیر اصولی را متوجه قشر یا ارگان خاصی کرد. وی با اشاره به ضروت اتخاذ برنامه های پیش گیر انه به منظوز پیشگیری از گودبرداری های حادثه ساز گفت: با همکاری تمامی ارگانهای مربوطه و رعایت اصول ایمنی و انجام مطالعات آسیب شناسی گودبرداری های ساختمانی درشهر تهران ، ایجاد بسترسازی به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایمنی ساخت وساز و شفاف سازی در زمنیه مسوولیت نهادها و عوامل فنی در حوزه ساخت امیدواریم که شرایطی فراهم شود که از میزان حوادث گودبرداری های غیر اصولی کاسته شود. وی همچنین تاکید کرد:پیش از این برخی از مسوولان در دستگاه مدیریت شهری وعده داده بودند که پیش نویس "مقررات طرح و اجرای گود برداری های ساختمانی در شهر " در مرحله بازبینی نهایی است که پس از تصویب به منظور اجرا به مراجع ذی صلاح ارسال خواهد شد که انتظار می رود با توجه به وقوع حوادث مختلف گودبرداری این فرآیند هرچه زود تر محقق شود.
آقانژاد افزود: براساس آمارهایی که سالیانه از سوی سازمان آتش نشانی اعلام می شود تعداد حوادث گودبرداری غیر اصولی در تهران به شدت افزایش یافته است. وی در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که ضوابط جدیدی برای نظارت بر روند ساخت وسازها تعریف نشود احتمال تکرار حوادث ناشی از گودبرداری های غیر مجاز محتمل است.

۴ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۳۵
ایلنا |
اشتراک در