افزایش ظرفیت تولید سیمان

سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: تلاش می کنیم ظرفیت تولید سیمان کشور را تا پایان امسال به بیش از80 میلیون تن افزایش دهیم.

غضنفری در مراسم افتتاح دو طرح نیروگاهی و صنعتی استان گلستان افزود: ظرفیت تولید سیمان کشور هم اکنون بیش از 74 میلیون تن در سال است که نسبت به سال 84 تقریباً دو برابر شده است. وی گفت: هم اکنون مقام نخست تولید سیمان در منطقه، مقام چهارم تولید و ظرفیت سیمان در آسیا و مقام نهم را در دنیا به خود اختصاص داده ایم. سرپرست وزارت صنایع و معادن افزود: میزان تولید سیمان کشور را تا پایان سال آینده به بیش از 81 میلیون تن و تا پایان سال94 به بیش از110 میلیون تن خواهیم رساند.

غضنفری گفت: در سه ماه گذشته نیز نسبت به مدت مشابه پارسال در تولید کلینکر 10 و 6 دهم درصد و در تولید سیمان 17 و 7 دهم درصد رشد داشتیم. وی با بیان اینکه روزهای خوبی برای صنعت و معدن است و هر روز رکوردها و اعداد در خور توجهی به تولید و ظرفیت سازی ما اضافه می شود افزود: پارسال هفت میلیون تن از سیمان تولیدی کشور صادر شد. سرپرست وزارت صنایع و معادن همچنین با تشکر از واحدهای تولیدی که در اجرای سیاست های تنظیم بازار و عرضه سیمان هماهنگ بودن گفت: در یکی دو ماه گذشته مجبور شدیم با استفاده از ابزار تعزیرات به بازار نظم دهیم.

غضنفری افزود: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پی امضای موافقت نامه ای با سازمان حمایت، وظیفه تنظیم بازار سیمان ، کنترل قیمت و صادرات این محصول و تأمین بازار سیمان را در هر استان بر عهده گرفته است. وی همچنین از شرکت هایی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کنند تشکر کرد و گفت: در دو سال گذشته 116 گزارش ارزیابی زیست محیطی از واحدهای صنعتی در دست ساخت به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد که 19 مورد مربوط به طرح های سیمان بود. غضنفری افزود: هم اکنون امکان استفاده از الکتروفیلتر کاملاً بومی را داریم و فیلترهای ترکیبی نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.

سرپرست وزارت صنایع و معادن اضافه کرد: با توجه به توسعه صنعت پلیمر و بسته بندی انتظار داریم سیمان بیش از گذشته با بسته بندی های پاکیزه تولید شود که هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست نداشته باشد. وی همچنین به فعالیت13 شهرک صنعتی و 9 ناحیه صنعتی، گمرک مرزی و وجود ذخایر معدنی غنی دراستان گلستان اشاره کرد و گفت: جهش های خوبی در افزایش سرمایه گذاری در این استان ایجاد شده و هم اکنون هزار و 152 طرح در استان گلستان در حال اجراست. غضنفری اعتبار این طرح ها را سه هزار و900 میلیارد تومان و میزان اشتغال زایی آنها را بیش از 27 هزار نفر اعلام کرد. وی گفت: آینده استان گلستان شکوفاست و این وزارتخانه آمادگی دارد دیگر طرح ها را در این استان پیگیری کند.

۳ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۴:۳۱
مهرنیوز |
اشتراک در