طراحی نرم افزار هوشمند تعیین عمر پل‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق با طراحی و تدوین نرم افزار هوشمند تعیین عمر پل‌ها برمبنای مصالح ساختمانی و شرایط کاربری شدند.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، افشین فیروزی، پژوهشگر طرح، با اشاره به این که هم اکنون عمر پل ها به شکل تخمینی محاسبه می شود گفت: عواملی مثل شرایط محیطی و بارگزاری در میزان عمر پل تاثیرگذار هستند که در تخمین این میزان مورد نظر قرار نمی گیرند.
وی افزود: مشکل دیگری که روشهای متداول دارند ، ناتوانی آنها در تعیین میزان خرابی های آتی و هزینه های مورد نیاز آن است که می تواند هزینه های ساخت و نگهداری پل را از میزان پیش‌بینی شده بیشتر کند.
فیروزی ورودی نرم افزار طراحی شده را اطلاعات نقشه اجرایی، داده های حاصل از بررسی  پل ساخته شده و همچنین میزان بارگزاری ذکر کرد و گفت: این نرم افزار با کمک هوش مصنوعی ضمن تعیین عمر دقیق تر پل، وضعیت آن در 5 یا 10 سال آینده و نیز دوره های ترمیم پل را مشخص می کند.
وی افزود:‌ با این اطلاعات سازندگان هزینه های نگهداری پل را نیز در محاسبات خود لحاظ می کنند و همچنین با ترمیم به موقع و پیشگیرانه از بروز خسارت های بیشتر جلوگیری می کنند.
فیروزی تصریح کرد:‌ نرم افزار تدوین شده این امکان را نیز به طراحان و بخش تعمیر و نگهداری می دهد که با تغییر مصالح از جمله میلگرد و نوع آن، تاثیر هر عامل را در افزایش طول عمر در زمان طراحی یا ترمیم بررسی و روش اقتصادی تر را انتخاب کنند.
براساس این گزارش، این پژوهش به عنوان رساله دکتری مهندسی و مدیریت ساخت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام و از نتایج آن دو مقاله در مجلات معتبر علمی و چند مقاله برای همایش های علمی تهیه شده است

 

۲ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۳۳
وزارت علوم تحقیقات وفناوری |
اشتراک در