مهار زلزله با استفاده از مصالح استاندارد

عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) معتقد است: پایه و اساس تمامی پروژه‌های عمرانی، مصالح است و تنها با تولید مصالح استاندارد می‌‌توان بحران زلزله را مهار کرد.

 محمد حسن خرازیان، با اشاره به این مطلب که مشکل ناظر و نظارت‌ها بهانه ای بیش نیست اظهار کرد: تعیین جریمه‌های سنگین برای استفاده‌کنندگان مصالح غیراستاندارد، می تواند اهرم کنترل مناسبی باشد.

 وی گفت: مرجع تولید مصالح استاندارد در تمامی کشورها مشخص است و تنها اجرا و کاربرد آن در ساختمان‌ها باید به طور جدی‌تری پیگیری شود.

 خرازیان افزود: اگر قوانین و جریمه‌های بازدارنده سخت و سنگین در این خصوص وضع شود دیگر ناظر، پیمانکار و کارفرما جرأت تخطی از قوانین را نخواهند داشت. البته به شرطی که مصالح استاندارد را در اختیار داشته باشند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) ادامه داد: اگر استانداردها در تولید مصالح رعایت شود، بتن از فولاد سخت‌تر و محکم‌تر خواهد بود و دیگر شاهد حوادث ناگوار و تخریب‌هایی مانند رودبار و بم نخواهیم بود.

 وی همچنین گفت: در حادثه زلزله رودبار سال ۶۹ ساختمان جدید و بتنی مخابرات شهر رشت، صددرصد تخریب شد در حالی که بسیاری از خانه‌های گلی و با قدمت ۴۰ تا ۵۰ ساله شهر سالم ماندند و آسیبی به آنها وارد نشد.

 عضو اتاق بازرگانی ایران، تولید ماشین‌آلات ساختمانی در کشور را مطابق آخرین تکنولوژی‌های کشورهای پیشرفته (اروپا و امریکا) ارزیابی و تصریح کرد: ۴۲ سال پیش این صنعت مهم و عظیم را در کشور بنیان نهادم و دانش تولید ماشین‌آلات ساختمانی مطابق استانداردهای اروپا را وارد کردم.

 وی با اشاره به وجود بازار داخلی، صادرات به ۳۰ کشور آسیایی، افریقایی و امریکای جنوبی را از افتخارات صنعت ساختمان کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: دستگاه‌های مسئول حمایت‌ بیشتری از این صنعت پایه داشته باشند.

 

۲ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۳:۴۳
پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان ایران |
اشتراک در