چرا وزارتخانه راه و شهرسازی؟

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: وجود کلمه شهرسازی در وزارتخانه جدید راه و شهرسازی، نشان از اهمیت شهرسازی دارد.

میرمحمد غراوی اظهار کرد: در ابتدای ادغام وزارتخانه‌ها، نام وزارت امور زیربنایی برای این وزارتخانه انتخاب شد، اما با حذف وزارت ارتباطات و با توجه به اهمیت شهرسازی نام این وزارتخانه به راه و شهرسازی تغییر یافت. وی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قوانین شهرسازی گفت: متاسفانه قوانین گذشته در ارزیابی‌ها با اشکلاتی همراه بود که با بررسی‌های یک مشاور حقوقی کارآمد، 1800 صفحه این قانون با اصلاحیه مواجه شد که قوانین اصلاح شده در مرحله نهایی شدن است. غراوی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تخصصی شهرداری‌ها بیشتر از ستاد دولت در ادارات مسکن و شهرسازی است، بیان کرد: انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده 5 به شهرداری‌ها در وضعیت موجود امکان‌پذیر نیست.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی رقابت کاذبی به وجود آمده و هر شهری بنا به پیشرفت‌های موجود، خواهان تبدیل شدن به کلانشهر است که این مساله یک ارتقای کاذب محسوب می‌شود، زیرا تبدیل شدن به کلانشهر نیازهای اساسی یک کلانشهر را نیز می‌طلبد. وی افزود: اراضی موجود در شهرها را به صورت رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار داده‌ایم تا با استفاده از این اراضی خدمت رسانی به شهروندان را افزایش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شهرداری‌ها و به خصوص معاونت‌های شهرسازی و معماری باید از فرصت‌های موجود در چنین نشست‌هایی به بهترین شکل ممکن با تبادل تجربیات خود استفاده کنند تا با یک نظام واحد و اصولی به دولت و مجلس در جهت رسیدن به اهداف کاربردی در بحث شهرسازی کمک کنند.

غراوی با بیان اینکه شهرسازی کشور جایگاه خوبی ندارد اما این خوب بودن هم نسبی است، اظهار کرد: ساخت و ساز شهری بدون ضابطه مقررات به هیچ عنوان مورد قبول دولت و شهرداری‌ها نیست و این روند به شهرسازی آسیب جدی وارد می‌کند. وی افزود: در بحث شهرسازی در کشور معیارهای مشخص تعریف شده که این معیارها به تمام دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره استفاده از معماری ایرانی اسلامی در ساخت و سازهای جدید نیز گفت: ما در بحث مسکن مهر برای اقلیم‌های متفاوت بسته به ویژگی‌های اقلیمی، طرح‌هایی را تهیه کردیم که بسیاری از این طرح‌ها نیز اجرایی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون پنجم توسعه و ماده 169 آن تصریح کرد: در زمینه توسعه شهرسازی ایرانی اسلامی کمیته‌ای تحت نظر شورای عالی شهرسازی شکل گرفته که سیاست گذاری، تصویب قوانین و مقررات در خصوص معماری ایرانی اسلامی برعهده این کمیته است. وی ادامه داد: این کمیته متشکل از صاحب نظران، اساتید دانشگاه، دانشجویان، حوزویان و کارشناسان علمی، هنری و فرهنگی است که اولین جلسه این کارگروه نیز در اوایل سال جاری برگزار شد.

غراوی با اشاره به نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهرهای کشور گفت: این نشست‌ها با هدف تبادل نظر در مسائل کارشناسی شهرسازی، آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های کلی شهرسازی، بحث در خصوص قوانین جدید، نحوه اجرا، اشکالات و موانع اجرایی این قوانین شکل گرفته که امیدواریم به نتایج لازم نیز دست یابیم.

۱ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۳:۵۷
WWW.SHASA.COM |
اشتراک در