کامپوزیتها، پلی به آینده

در نمایشگاه JEC"   2011" جایزه ی محصولات "زیستی" به یک شرکت پولتروژن کار ایتالیایی اهدا شد. این شرکت توانسته است پروفیل توخالی پنجره و پروفیل ورق تقویت شده با 65 درصد الیاف کتان بسازد که رزین آن نیز یک نوع اپوکسی بر پایه مواد طبیعی است. پروفیل تولید شده دارای 75 درصد مواد بر پایه ی طبیعت است.

شرکت سازنده می خواهد که از بازار 700.000 تنی پروفیل پنجره ای لاستیکی اروپا، سهمی  3 درصدی را به خود اختصاص دهد. به ادعای این شرکت ویژگی های مکانیکی و گرمایی این پروفیل ها به گونه ای است که به آنها امکان رقابت با پی وی سی و آلومینیم را می دهد.

صلبیت بالاتر این مواد باعث می شود تا بر خلاف انواع پی وی سی نیازی به قرار دادن تقویت های فولادی در پروفیل ها نباشد. به دلیل عایق بودن، با این پروفیل ها دیگر نیازی به گذاشتن عایق گرمایی بین دو سطح پنجره، مانند پروفیل های آلومینیومی نیست. برنده ی بخش مهندسی عمران این دوره یک شرکت اسپانیایی بود که توانسته بود تیر "U" شکل یک پل عابر را با مواد کامپوزیت بسازد.  

این تیر "U" شکل با نفوذ دادن رزین اپوکسی در الیاف کربن ساخته شده است. زمان ساخت این تیر 15 روز بود و نصب آن در شهر مادرید فقط 2 ساعت طول کشید، در حالی که تیر بتنی مشابه، 28 روز زمان برای پخت کامل لازم دارد.

این تیر یک پارچه 44 متر طول، 5 متر عرض و 1/2 متر عمق دارد. این شرکت قصد دارد تا دو پل دیگر از این نوع در اسپانیا و 10 پل دیگر در آفریقا نصب کند. پل های کامپوزیتی مزیت های زیادی نسبت به انواع بتنی و فولادی دارند، ولی قیمت بالاتر  آنها، مانع از کاربرد گسترده ی آنها شده است. اتحادیه ی اروپا برای اقتصادی کردن استفاده از کامپوزیت ها در زیر ساخت حمل و نقل، برنامه ای تعریف کرده است که در چارچوب آن شرکت ها و مراکز تحقیقات اروپایی مشغول کار هستند. یکی از محصولات دیگری که مورد تقدیر قرار گرفته است، پوشش سقف ترمینال مسافری جدید فرودگاه "مونته ویدیو" درکشور اروگوئه است. این سقف با 24.000 متر مربع پانل کامپوزیتی خود رنگ پوشانده شده است و همزمان ملاحظات مکانیکی، گرمایی مورد نیاز را تامین می کند

۲۹ تیر ۱۳۹۰ ۱۶:۴۴
ماهنامه صنایع پلاستیک |
اشتراک در