نقش بتن های پلیمری در سبک سازی ساختمان


تغییر مواد ترکیبی پلیمر مصالح ساختمانی، از جمله اقدامات مهمی است که در چند سال اخیر به شدت پیگیری شده و تاکنون دانشمندان و متخصصان بی شماری از سراسر جهان، توانسته اند مصالح پلیمری جدیدی را تولید کنند که ضمن سبکی وزن، از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و ماندگاری قابل توجهی دارند.
به گزارش سانا، تغییر ساختار داخلی بتن نیز یکی از این اقدامات برجسته به شمار می رود که توسط متخصصان انگلیسی دریافتند که تغییر مواد ترکیبی داخلی بتن می تواند در پاکسازی محیط زیست بسیار موثر باشد و همچنین نقش موثری در سبک سازی بدنه ساختمان ایفا کند. این بتن که در بر گیرنده بتن ژئوپلیمری است، با استفاده از ترکیب مواد زاید، خاکستر دانه های سیلیکا، مواد پودر شده خاکستر زغال و پوسته خاکستر بدن پرندگان تولید شده است.
بزرگترین مزیت این بتن ژئوپلیمری این است که نیاز کاربرد سیمان و سیمان پورتلند را در ساختمان سازی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و می تواند از انتشار گازهای گلخانه ای در محیط اطراف ساختمان تا بیش از 90 درصدد جلوگیری کند. در واقع این تغییرات پلیمری بتن که با اصطلاح (HPC) شناخته شده است، با توجه به ترکیب داخلی خود در کاهش مصرف انرژی داخلی ساختمان نیز بسیار موثر و مفید عمل می کند. همچنین خاکستر پوست بدن پرندگان و خاکسترهای کوره های آجرپزی، از جمله موادی است که مقاومت داخلی بتن را تا بیش از دو برابر افزایش می دهد و در عین حال، هیچ سنگینی و فشاری به ساختار اصلی بتن وارد نمی کند. این در حالی است که مواد زاید ایجاد شده از سوزاندن زغال سنگ و گیاهان زاید موجود در طبیعت نیز بیشترین کاربرد را در ترکیب پلیمری داخلی انواع مصالح ساختمانی خواهد داشت.
نکته قابل توجه این است که این مواد پلیمری ضد حریق است و می تواند با گذشت زمان، ساختار بتن را ترمیم و بازسازی کند.
متخصصان و محققان این حوزه بر این باورند که هزاران هکتار زمین در جهان وجود دارد که بدون هیچ کاربردی، خشک و بی آب مانده است. خاک این زمین ها دارای مواد زاید و گیاهانی با ریشه های کلفت و طول عمر بالا ست. ترکیب این مواد میتواند تغییراتی بزرگ و البته مفید در ساختار مصالح ساختمانی جهان ایجاد کند و از فرسودگی زود هنگام اسکلت ساختمان هایی با سازه های فلزی و برج های عظیم به کار می رود و می تواند به کاهش بیش از یک سوم وزن ساختمان، کمک به سزایی کند.

۲۹ تیر ۱۳۹۰ ۱۵:۵۸
ماهنامه خبری انبوه سازان ایران |
اشتراک در