صرفه‌جویی در مصرف برق با کلیدهای هوشمند

یک شرکت ایرانی بعد از پنج سال فعالیت پژوهشی، موفق به تولید و بومی‌سازی 50 درصدی کلیدهای هوشمند برق شده که نتیجه استفاده از آنها صرفه‌جویی 30 تا 90 درصدی در مصرف برق است.

این کلیدهای هوشمند که مورد تایید سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) نیز قرار گرفته، به دلیل جدید بودن در انتظار دریافت برچسب انرژی A است. با استفاده از این فناوری، روشنایی مورد نیاز به طور هوشمند هنگام حضور فرد در محیط و فقط در همان محدوده فیزیکی که مورد نیاز فرد است، تامین می‌شود. همچنین زمان تداوم روشنایی نیز می‌تواند با توجه به نیاز کاربر تعیین شود. به طور کلی این فناوری هر وسیله برقی را که روشن شدن آن به حضور فیزیکی شخص در مکان خاصی بستگی دارد، پوشش می‌دهد؛ مانند هواکش‌های سرویس بهداشتی اماکن عمومی و خصوصی، اعلام ورود افراد، تامین روشنایی بهنگام اتاق خواب و نظایر آن که بنا به نیاز و ابتکار کاربر می‌توان این فناوری را تعریف کرد.

از نمونه‌های این فناوری، سامانه تامین هوشمند روشنایی راه‌پله‌ها، راهرو، انباری، پارکینگ‌ها و ... است که صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف برق، سهولت در تامین روشنایی و روشن ماندن با توجه به حضور شخص، عدم انتقال آلودگی و افزایش امنیت از ویژگی‌های آن محسوب می شود. محدود بودن انرژی‌های فسیلی از یک سو و آلایندگی ناشی از مصرف این انرژی‌ها بر محیط زیست سبب شده است تا دانش صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف انرژی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد امروز جهان داشته باشد.

با افزایش هزینه‌های تولید انرژی و محدودتر شدن منابع، نقش حفظ و کاهش مصرف انرژی تولید شده بسیار پررنگتر شده است. از طرف دیگر تولید انرژی همواره با تولید آلودگی‌های زیست محیطی همراه است و مصرف بیشتر هم به معنای تولید بیشتر انرژی و تخریب بیشتر محیط زیست خواهد بود. این مسایل سبب شده است که دانش امروزی به سمت تولید محصولات کم مصرف گام بردارد؛ موضوعی که مهندسان و محققان کشورمان نیز به این موضوع آگاهند و با توجه به اقدام های انجام شده در کشورهای پیشرفته، فعالیت خود را برای ساخت وسایل کم مصرف بیشتر کرده‌اند.

۲۹ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۴۸
شاسا |
اشتراک در