طراحی و ساخت ایزولاتور مقاوم کننده سازهها

پژوهشگران گروه طراحی کاربردی بخش مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس طی پژوهشی موفق به مدل سازی، طراحی و ساخت ایزولاتور مقاوم کننده سازه ها در برابر بارهای دینامیکی شدند.

 مقاوم‏سازی سازه‏ها در برابر بارهای دینامیکی ( از جمله بار زلزله‏ای) وارد به آن بسیار حائز اهمیت است. یکی از راه‏های مقاوم‏سازی سازه‏ها، اتلاف انرژی ورودی به سازه است که برای این منظور از میراگرها استفاده می‏شود.

مهدی صنعتی کارشناس ارشد مکانیک - طراحی کاربردی با بیان این مطلب در خصوص طرح تحقیقاتی خود گفت: میراگر اصطکاکی دورانی نیز به عنوان یک میراگر جدید عملکرد بسیار مطلوبی در اتلاف انرژی ورودی به سازه دارد، لذا در این پروژه مدلسازی، طراحی ، ساخت و آزمایش این میراگرها انجام شده است، به این ترتیب که با مدلسازی این میراگر در نرم‏افزار PERFORM-3D برای یک قاب هفت طبقه و سه دهانه عملکرد آن در اتلاف انرژی ورودی به سازه مورد بررسی و تایید قرار گرفته و همچنین با یافتن نقاط بحرانی سازه، بهترین محل‏ها برای نصب میراگر در سازه شناسایی شده‏ است.

وی افزود: در ادامه پس از طراحی میراگر اصطکاکی دورانی، اقدام به ساخت و انجام آزمایش‏های لازم جهت بررسی عملکرد میراگر در اتلاف انرژی ورودی به سازه برای مدل‏های مختلف ساده و چندتایی شده است و نتایج این مدل‏های مختلف با هم مورد مقایسه قرار گرفته‏اند.

صنعتی در اشاره به نتایج آزمایش ها گفت: نتایج بدست آمده عملکرد میراگر در اتلاف انرژی ورودی به سازه را تصدیق می‏کند و همچنین نشان می‏دهد که با افزایش تعداد صفحات میراگر، اتلاف انرژی بیشتری نیز اتفاق می‏افتد که البته این افزایش خطی نمی‏باشد.

پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس در خاتمه اظهار داشت: همچنین در این پروژه علاوه بر میراگر اصطکاکی دورانی پیشین، یک نوع جدید از این میراگر نیز ساخته شد و مورد آزمایش قرار گرفت که علاوه بر اتلاف انرژی بوسیله اصطکاک از اتلاف انرژی داخلی و حرارتی بوسیله ماده ویسکوالاستیک نیز استفاده می‏کند.

عملکرد این نوع میراگر اصطکاکی دورانی جدید و میراگر پیشین در فرکانس‏های نیروی اعمالی مختلف مورد مقایسه قرار گرفته‏اند و نتایج نشان می‏دهد که در فرکانس‏های پایین، نوع جدید میراگر اصطکاکی دورانی عملکرد بهتری دارد و در فرکانس‏های متوسط و بالاتر، میراگر پیشین عملکرد مناسب‏تری را داراست.

این پژوهش با راهنمایی دکتر سیامک اسماعیل زاده عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.

۲۷ تیر ۱۳۹۰ ۱۴:۱۶
واحد مرکزی خبر |
اشتراک در