لزوم استفاده از مصالح نوین متناسب با اقلیم

یک مدرس دانشگاه در رشته معماری در رابطه به جایگزینی مصالح نوین در بخش ساختمان به جای مصالح قدیمی، گفت: اکثر مصالح نوین بخش ساختمان که در حال حاضر در بازار وجود دارد، جوابگوی رعایت مبحث 19 نیست

مجید احمدی با بیان اینکه مصالح نوین ساختمانی می‌تواند جایگزین مناسبی برای مصالح قدیمی در ساخت و سازها باشد، اظهار کرد: استفاده از مصالح نوین در صورتی کارآمد خواهد بود که متناسب با آب و هوای منطقه باشد. وی با تأکید بر اینکه هر نوع مصالحی برای نوع خاصی از اقلیم تولید می‌شود، افزود: متأسفانه در حال حاضر در استان از مصالحی استفاده می‌شود که در اکثر موارد، متناسب با آب و هوای استان نیست.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌تواند در کاهش وزن ساختمان‌ها بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: همچنین استفاده از مصالح نوین موجب کاهش در وقت و هزینه ساخت و سازها می‌شود و این در حالی است که مصالح قدیمی، وزن بالایی در ساختمان ایجاد کرده و اثرات ناشی از زلزله را چندین برابر می‌کند. وی ادامه داد: در حال حاضر فعالان بخش ساختمان از مصالحی استفاده می‌کنند که به‌دلیل اینکه تازه وارد استان شده است، تصور به‌گونه‌ای است که از مصالح نوین استفاده می‌شود و این در حالی است که این مصالح، دیگر در دنیا منسوخ شده است.

احمدی با بیان اینکه در وضعیت کنونی، استفاده از مصالح نوین در زنجان چندان چشم‌گیر نیست، گفت: خوشبختانه یکی از مصالح نوینی که در حال حاضر در استان مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با اقلیم زنجان است، پنجره‌های دوجداره (upvc) می‌باشد که عایق مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی است. وی همچنین با یادآوری اینکه مبحث 19 ساختمان بخش مهم و تعیین کننده‌ای در صنعت ساخت و ساز است، ابراز کرد: متأسفانه بلوک‌هایی که هم‌اکنون در استان، بسیار متداول شده است، عایق‌های مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی به‌شمار نمی‌رود، مگر اینکه به‌صورت دوجداره در ساختمان کار شوند و این در حالی است که ساخت دوجداره این دیوارها نیاز به پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید حتماً در نظر گرفته شود، اما تا به امروز توجهی به آن نشده است.

این مدرس دانشگاه، ادامه داد: مبحث مهم دیگر در این زمینه، بحث قیمت مصالح نوین موجود در بازار است که باتوجه به هزینه‌بر بودن استفاده از این نوع مصالح، مردم چندان تمایلی به استفاده از آن نداشته و معمولاً مصالح مشابه را خریداری می‌کنند و این در حالی است که گاهاً مصالح مشابه، کیفیت لازم را ندارد. وی با ابراز تأسف از اینکه برخی از مباحث مقررات ملی ساختمان، ضمانت اجرایی ندارند و به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، به‌صورت توصیه باقی مانده‌اند، اظهار کرد: در واقع هیچ ارگانی رعایت این مباحث را در بخش ساختمان پیگیری نمی‌کند.

۲۷ تیر ۱۳۹۰ ۱۱:۱۸
شاسا |
اشتراک در