نشست تخصصی شهرسازی و معماری کلانشهرها

هجدهمین نشست تخصصی شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور روز چهارشنبه 22 تیرماه در هتل پردیسان مشهد آغاز شد.

دبیر شهرسازی و معماری کلانشهرها در گشایش هجدهمین نشست تخصصی شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور در مشهد گفت: این نشست در قالب پنج کمیته تخصصی طراحی شهری و معماری، طرح‌های توسعه شهری، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، صدور پروانه و نیز کمیته کمیسیون‌های ماده100 به مدت دو روز در مشهد برگزار می‌شود.
جواد بهادری ساماندهی امور تخصصی حوزه شهرسازی و معماری در کلان‌شهرهای کشور را از اهداف این نشست دانست و افزود: امیدواریم حاصل این نشست انتقال کمیسیون ماده پنج به شهرداریها و رسیدن به راهکارهای عملی برای رفع مشکلات حوزه شهرسازی و معماری باشد.
شهردار مشهد نیز در این نشست گفت: موضوع شهرسازی بین متولیان این حوزه چه در دولت و چه در بین شهرداری‌ها به دو کلمه طرح جامع و تفضیلی خلاصه شده است.
سید محمد پژمان با بیان اینکه اینگونه نگاه کردن به شهر تاکنون پاسخ نداده است، گفت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم درصد پیش بینی های اجرای طرح جامع و تفضیلی ما تاکنون پایین بوده و نمی توان در این عرصه نمره قابل قبولی به شهرسازی داد. به گفته وی اگر ما انتظار و توقع شهرسازی داریم موضوع پیچیده از تهیه این طرحها و تبدیل آن به سند بوده و باید فراتر از اینها توجه کنیم. وی با بیان اینکه آیا وقت آن نرسیده است که یک آسیب شناسی جدی در این زمینه کرده و نقایص این مهم را برطرف کنیم ، اظهار داشت: این عاقلانه نیست که این همه انرژی و منابع صرف چیزی شود که رضایت ما و مردم را تامین نکند.
پژمان گفت: اولین نقص ما این است که شهر یک موجودی پویا ، زنده و در حال تحول است و این طرحها برای آن یک برنامه ریزی ثابت و بدون انعطاف را در نظر دارد.
وی با بیان اینکه ما باید یک نظام طرح ریزی پویا با حفظ اصول را برای شهر داشته باشیم، ادامه داد: در 30 سال گذشته 70 درصد جمعیت کشور روستانشین و 30 درصد شهرنشین بودند در حالی که امروز بیش از 70 درصد آنها در شهرها و مابقی در روستاها زندگی می کنند که این جابجایی جمعیت خود گواهی بر داشتن یک برنامه به روز و منعطف برای شهرها است .
پژمان در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع آشفتگی بصری در شهر پرداخته و عنوان کرد: کارهای تبلیغاتی در شهرها آزار دهنده می باشد تا جایی که نصب برخی تابلوهای بی قواره سیما و منظر شهر را نامطلوب کرده است. وی با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی در مشهد نیز گفت: زمانی که موضوع حاشیه‌نشینی در شهر مشهد کلید خورد همه فکر کردند کاری خارج از نظامات اتفاق افتاده و تنها مطلبی که مسوولان به آن توجه داشتند غیرقانونی بودن ساخت و ساز در حاشیه و برخی اقدامات در جهت تخریب آنها بود که این نوع عملکرد موجب شد امروز ما با جمعیتی حدود یک سوم شهر مشهد روبه رو شویم.
پژمان بیان کرد: اگر آن روز مدیریت شهر واقعیت را درک کرده و فکورانه با این معضل برخورد کرده بود، امروز شاهد جمعیت بیش از 800 هزار نفری در حاشیه مشهد نبودیم.

   

۲۵ تیر ۱۳۹۰ ۱۶:۱۲
شاسا |
اشتراک در