احداث شهرک شن و ماسه در مازندران

رئیس امور اراضی استان مازندران درباره ایجاد شهرک‌های شن و ماسه در مازندران گفت: احداث شهرک شن و ماسه در منطقه پشت‌کوه ساری در 17 هکتار برای طرح‌های غیرکشاورزی مازندران مصوب شد.

  علی فلاح در حاشیه جلسه تخصصی امور اراضی استان که با حضور مسئولان کشوری این بخش برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در غرب استان تفکیک اراضی زارعی و باغی بدون هیچ ابنیه‌ای صورت می‌گیرد، بیان داشت: در غرب مازندران شاهد رونق ویلاسازی هستیم و با تفکیک ارضی غیرمجاز در این بخش مواجه هستیم. وی با اشاره به اینکه برداشت غیرمجاز شن و ماسه در حاشیه رودخانه‌ها و اراضی شالیزاری استخراج می‌شود، افزود: برداشت شن و ماسه از لحاظ قانونی تغییر کاربری محسوب می‌شود.
رئیس امور اراضی استان مازندران تصریح کرد: با توجه به نیاز استان و کمبود مصالح ساختمانی با افزایش برداشت شن و ماسه از اراضی زارعی و باغی و نیر حریم رودخانه‌ها مواجه هستیم که از سوی مجریان و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی و عمومی صورت می‌گیرد.

* مرجع قانونی برداشت شن و ماسه از اراضی دفتر فنی استانداری است
وی افزود: پیمانکاران پروژه‌های عمرانی با انعقاد قرارداد اجاره‌ای با صاحبان ملک اراضی کشاورزی که در حریم رودخانه‌ها قرار دارد از منابع معدنی برای انجام فعالیت‌های عمرانی عمومی استفاده می‌کنند.
رئیس امور اراضی استان مازندران خاطرنشان کرد: مرجع قانونی اراضی که در آن شن ماسه برداشت می‌شود دفتر فنی استانداری است و امور اراضی استان به عنوان مرجع ناظر در این موضوع فعالیت می‌کند. وی ادامه داد: درخواست برداشت شن و ماسه از اراضی کشاورزی و باغی در کمیسیون ماده یک مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فلاح با اشاره به اینکه گنج افروز بابل از مناطقی بود که از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی برداشت بدون مجوز شن و ماسه انجام می‌شد، گفت: مناطقی که در آن تخلف در برداشت بی‌رویه شن و ماسه انجام می‌شد شناسایی و برای افراد خاطی در مراجع قضایی پرونده صادر شد. وی یادآور شد: فرمانداران نظارت و بررسی دقیقی در استخراج شن و ماسه در منطقه خود دارند.
فلاح افزود: آب منطقه‌ای در بستر حریم رودخانه‌ها صیانت کرده و ممنوعیت برداشت شن و ماسه را در این محدود اعمال می‌کنند. وی با بیان اینکه برای استفاده مجاز از شن و ماسه در اراضی مازندران سعی در یکپارچه‌سازی در این موضوع کرده‌ایم، بیان داشت: استان نیازمند شن و ماسه برای پیشرفت فعالیت‌های عمرانی است و در این بخش ساماندهی از سوی سازمان جهاد کشاورزی انجام شده است.

* نمی‌توان با استخراج شن و ماسه به صورت قهری مقابله کرد
رئیس امور اراضی استان مازندران خاطرنشان کرد: نمی‌توان با استخراج شن و ماسه به صورت قهری مقابله کرد و در این بخش سعی شد تا صاحبان و مالکان زمین از این حیث منتفع شوند. وی افزود: اگر زمینی از بستر کشاورزی خارج شود تزریق خاک سخت و احیای زمین به درستی صورت نمی‌گیرد.

* ایجاد شهرک‌ شن و ماسه در مازندران
فلاح درباره ایجاد شهرک‌های شن و ماسه در مازندران گفت: احداث شهرک شن و ماسه در منطقه پشت‌کوه شهرستان ساری در 17 هکتار برای طرح‌های غیرکشاورزی مازندران مصوب شد. وی افزود: مصوبه اجرای طرح شهرک شن و ماسه در ساری اخذ و با نظارت استانداری و شهرک های صنعتی انجام می‌شود.
رئیس امور اراضی استان مازندران با بیان اینکه مازندران در بحث منابع ملی محدودیت دارد، اظهار داشت: برای صیانت از اراضی مازندران و مباحث و محدودیت‌هایی که در این بخش قرار دارد به همه مدیران استانی ابلاغ شد تا در کاربری‌ها توجه ویژه‌ای به منابع ملی داشته باشند

۲۲ تیر ۱۳۹۰ ۱۴:۴۹
www.farsnews.com |
اشتراک در