مقایسه مصرف انرژی ساختمانهای ایران و اروپا

مدیر سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: مصرف انرژی در ساختمانهای ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی چهار برابر بیشتر است.

امیر دودابی نژاد افزود: 21 درصد مصرف انرژی در کف ساختمانها ، 26 درصد در دیوارهای خارجی و سه درصد در دیوارهای راه پله ها هدر می رود. وی اضافه کرد: عدم رعایت استانداردهای لازم در مصرف انرژی در بخش ساختمان و تاسیسات،نبود متولی پیگیری امر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانها، استفاده نادرست و ناقص از فناوریهای نوین در بخش ساختمان، عدم رعایت و کنترل مقررات ملی ساختمان در کشور، پایین بودن دانش فنی افراد شاغل در این بخش و عدم آگاهی کافی بهره برداران از ساختمانها از مهمترین دلایل کارایی پایین انرژی در بخش ساختمان است.
مدیر سازمان بهره وری انرژی ایران به راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت مدیریت انرژی در بخش ساختمان پرداخت و تاکید کرد: نصب کنترل کننده های هوشمند در تاسیسات و ساختمان اداری و عمومی، استفاده از رنگهای عایقی روی کولر آبی و سقف بام، توزیع رایگان نوار درزگیر در مناطق گرمسیر، توزیع رایگان لایه های بازتابنده، نصب سایه بان روی کولرهای گازی و آبی از راهکارهای کوتاه مدت است. وی اجرای گسترده عایق کاری حرارتی ساختمانها، تعویض الکتروموتور و پمپ کولرهای آبی، جایگزینی چیلرهای جذبی در ساختمانها و مجتمع ها، نصب پرده های هوا و جایگزین کردن کولرهای موجود با کولرهای با بازده بالا را از راهکارهای بلند مدت در این بخش برشمرد.
دودابی نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای راهکارهای کوتاه مدت 10 تا 15 درصد بار سرمایشی و با اجرای اقدامهای بلندمدت 30 تا 40 درصد در مصرف لوازم سرمایشی تعدیل می شود. وی از آمادگی سازمان بهره وری انرژی ایران برای ارایه راهکارها و آموزش مسئولان دستگاه های اجرایی در راستای سیاستهای بهینه سازی مصرف انرژی خبر داد.
وی گفت: از آنجا که انرژی به صورت مستقیم و فراگیر درتمام زیربخشهای اقتصادی و رفاه اجتماعی نیازی اساسی است، فعالیت بهینه سازی باید به صورت فراگیر صورت گیرد که یکی از زمینه های عمومیت بخشیدن و اجرایی کردن طرحهای بهینه سازی انرژی تشکیل شرکت های خدمات انرژی و تقویت، حمایت و هدایت آنها از جانب دولت است.
وی یادآور شد: شرکت های خدمات انرژی در تمام بخشهای مصرف کننده انرژی، طرحهای مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی، اجرا و تامین مالی می کنند و با تضمین حصول سطح مشخصی از کارایی انرژی و برعهده گرفتن مخاطره های پروژه، سهم خود را از محل صرفه جویی انرژی تامین می کنند.

۲۲ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۲۸
شاسا |
اشتراک در