آجر و سیمان اولویت حمایت وزارت صنایع

در حالی سرپرست وزارت صنایع و معادن از راهکار جدید حمایت از واحدهای آجرسازی خبر داده که به گفته رییس اتحادیه‌ی صنف فخاران استان تهران، حدود 40 درصد از واحدهای آجرسازی که با سوخت مازوت کار می‌کنند، عملا تعطیل شده‌اند.

  مهدی غضنفری خبر داده که خط اعتباری انرژی که به واحدهای سیمانی و آجر داده می‌شد، قطع می‌شود و به جای آن به این دو صنعت کمک بلاعوض می‌شود. این درحالی است که رضا فاطمی‌امین - رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، بارها اعلام کرده بود که سیاست وزارت صنایع و معادن بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کمک بلاعوض به صنایع نیست.

در همین حال حال رئیس اتحادیه صنف فخاران استان تهران با اشاره به این‌که بسیاری از واحدهای آجرسازی به دلیل افزایش قیمت مازوت و گاز با مشکل مواجه شده‌اند، گفت: ‌بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حمایت چندانی از صنعت آجرسازی نشده و تسهیلات بازسازی و نوسازی نیز به تعداد بسیار محدودی از واحدها رسیده و در مجموع اجرای بسته حمایتی چندان تفاوتی به حال آجرسازان نداشته است.

منبع‌چی با اشاره به این‌که هم‌اکنون تولید آجر در کشور با شرایط کنونی صرفه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: افراد زیادی در صنعت آجرسازی کشور کار می‌کنند که اتفاقا بسیاری از این افراد از نظر فرهنگی سطح پایینی داشته و دادن کار به آنها دشوار است و در صورت ادامه روند کنونی این افراد منبع درآمد خود را از دست می‌دهند. وی توضیح داد: اغلب آجرپزی‌ها هم‌اکنون با فقر نقدینگی مواجه بوده و در یک سال گذشته نیز اقدام خاصی برای بهینه‌سازی خطوط تولید آجر در کشور انجام نشد و این در حالی است که بارها اعلام شد آجرسازی جزو صنایع انرژی‌بر کشور است.

پیشتر وزیر مسکن و شهرسازی دستور داده که از این پس مصالح سبک که با صرف انرژی کمتری تولید می‌شوند، جایگزین مصالح سنتی و انرژی‌بر در ساخت‌وسازها شوند. همچنین قرار شد که استفاده از آجر و بلوک در ساختمان‌سازی به شدت کاهش یافته و به جای آنها از انواع بتن سبک با مواد اولیه متفاوت استفاده شود.

در همین حال آمارها نشان می‌دهد که مصرف انرژی تولیدکنندگان آجر در ایران حدود سه برابر استانداردهای جهانی است. براساس آخرین آمار حدود هفت هزار کارخانه با تولید 50 میلیون تن آجر در کشور فعالیت می‌کنند که حدود چهار میلیارد لیتر نفت کوره انرژی مصرف می‌کنند. مصرف انرژی حرارتی تولید آجر و بلوک در ایران بیش از 2.5 تا سه برابر استانداردهای جهانی است. مصرف انرژی الکتریکی نیز در این دو محصول بیش از دو برابر متوسط جهانی است. وزارت صنایع و معادن پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که باید واحدهای سنتی تولید آجر به سمت بهینه‌سازی خطوط تولید خود و تولید محصول با مصرف انرژی کمتر بروند.

در تازه‌ترین رخداد، وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن اعلام کرد که در بخشهای آجر و سیمان به جای خط اعتبار انرژی کمکهای بلاعوض برای هر لیتر نفت کوره 50 تومان و برای هر لیتر گاز مایع 300 تومان لحاظ خواهد شد

۲۱ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۱۵
شاسا |
اشتراک در