قطعنامه اجلاس چهاردهم سازمان نظام مهندسی ساختمان

چهاردهمین اجلاس هیات سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در تاریخ 18 تیرماه سال جاری در سالن اجلاس سران در تهران شروع شد عصر روز یکشنبه 19 تیرماه با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد. در این قطعنامه که برنامه ها و چشم انداز آینده سازمان نظام مهندسی در آن ذکر شده آمده است ...

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران (شاسا) ایرچهاردهمین اجلاس هیات سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در تاریخ شنبه 18 تیرماه سال جاری در سالن اجلاس سران در تهران شروع شد عصر روز یکشنبه 19 تیرماه با صدور قطعنامه ای با 33 بند به کار خود پایان داد. در این قطعنامه که برنامه ها و جشم انداز آینده سازمان نظام مهندسی در آن ذکر شده آمده است ...

به نام خداوند جان و خرد

چهاردهمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با عنایت به ماده 102 آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در تاریخ 18 و 19 تیرماه سال 1390 شمسی با دعوت شورای مرکزی و با حضور اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و میهمانان شامل بازرسان ، اعضای شورای انتظامی ،‌ معاونان عمرانی استانداری‌ها و شهرداران مراکز استان‌ها در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و در شهر تهران برگزار گردید. مراسم افتتاحیه با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، وزیر محترم راه و شهرسازی و مقامات وزارتخانه مذکور آغاز گردید.
اعضای حاضر ، ضمن سپاس و امتنان از حضور مغتنم ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و وزیر محترم راه و شهرسازی و با تقدیر فراوان از تلاش‌های بی‌شائبه اعضای شورای مرکزی ، هیأت رئیسه شورا و هیأت اجرایی اجلاس ، در برگزاری مناسب اجلاس عمومی چهاردهم به انتخاب هیأت رئیسه اجلاس و سپس به استماع بیانات گران‌مایه ریاست محترم جمهوری آقای دکتر احمدی نژاد، وزیر محترم راه و شهرسازی ، جناب آقای مهندس نیکزاد پرداختند.
پس از بررسی‌های لازم در خصوص دستورکار اجلاس در نشست‌های هیأت عمومی و همچنین برگزاری جلسات گروه‌های تخصصی و کمیسیون‌ها ، موارد ذیل به عنوان محورهای مورد تأکید ارائه و از سوی حاضرین تقاضای اجرای آن صورت پذیرفت.
1. با عنایت به تأکیدمقام معظم رهبری مبنی بر تقویت و کارآمد کردن نظام مهندسی و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امور شهرسازی و مسکن لازم است شورای مرکزی نسبت به تدوین برنامه راهبردی و سند چشم‌انداز سازمان اقدام نماید.
2. با توجه به تأکید ریاست محترم جمهور در سخنان افتتاحیه موارد ذیل که از بیانات ایشان است ، مدنظر شورای محترم مرکزی قرار گرفته و نسبت به اجرایی کردن این بندها اقدام نماید:
الف) شورای مرکزی آمادگی جهت همکاری با دولت محترم در خصوص حضور فعال در عرصه ارائه خدمات مهندسی هفتگانه به پروژه‌های عمرانی سطح کشور را پیگیری و اجرایی نماید.
ب) ضرورت تجدیدنظر اساسی در شهرسازی کشور ، ضمن درخواست اصلاح و بازنگری مصوبه اخیر کمیسیون هم‌ارزی رشته شهرسازی و حفظ شأن و جایگاه موجود به عنوان الزامات و ضروریات تحقق اهداف مربوطه.
پ) توجه به ارکان خانواده در طراحی خانه اسلامی- ایرانی.
3. شرکت کنندگان در اجلاس با توجه به نیاز سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ، بر تأسیس پژوهشگاه یا پژوهشکده مهندسی ساختمان تأکید نمودند.
4. شرکت کنندگان دراجلاس تأکید سریع بر خرید و یا احداث ساختمان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با کیفیت مناسب رادارند.
5. با توجه به تأکید بر سیاست‌های کلی نظام در امور مسکن مبنی بر تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد ، شرکت کنندگان در اجلاس ضمن تأکید و حمایت از این سیاست بر نظارت و اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تأکید دارند.
6. جهت ایمن‌سازی و مقاوم سازی محیط‌های شهری کل کشور ، شرکت کنندگان در اجلاس، بر اجرایی‌شدن نظامنامه بهسازی لرزه‌ای و ابلاغ آن از طرف مسئولان وزارت محترم راه و شهرسازی و وزارت کشور تأکید نمودند.
7. پیرو قطعنامه‌های اجلاس دوازدهم و سیزدهم هیأت عمومی ،‌ شرکت کنندگان در اجلاس ،‌ شورای مرکزی را مکلف می‌نمایند تاجهت اصلاح و بازگرداندن تعداد اعضای اصلی هیأت مدیره مطابق مواد60 و 61 آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اقدام نماید.
8. به دلیل ضرورت بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی رشته‌های هفتگانه و متناسب سازی آن با وظایف و مسئولیت‌های مهندسان و استقرار نظام عادلانه و غیر تبعیض‌آمیز ارائه خدمات در مهندسی ساختمان ، شورای مرکزی در فراهم سازی تهیه و اجرای آن اهتمام لازم را معمول دارد.
9. اجرایی شدن تأمین پوشش‌های طرح جامع بیمه‌های فراگیر مهندسی که متضمن کلیه خدمات مربوط به اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند ، مورد تأکید و خواست حاضران است.
10. با توجه به اجرای موفقیت آمیز المپیاد ورزشی مهندسان در استان اصفهان ، ضمن تشکر از شورای مرکزی استمرار سالانه این المپیاد ورزشی به صورت فراگیر در رشته‌های دیگر ، همچنین جهت خواهران مهندس مورد تقاضا است.
11. به منظور اجرای صحیح و دقیق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و تعامل نهادهای دست‌اندرکار ساخت وساز ، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تدوین روند همکاری درامر اجرای قانون منعقدگردد.
12. شورای مرکزی مکلف است تا تعرفه خدمات مهندسی نقشه‌برداری ـ ترافیک و شهرسازی را حسب ماده 117 آئین‌نامه نظام مهندسی تدوین و جهت ابلاغ به وزارت محترم راه و شهرسازی ارائه نماید.
13. اجرای دقیق و کامل ماده 4 قانون نظام مهندسی ساختمان در کلیه ساخت و سازها ازجمله شهرهای جدید ، شهرک‌های صنعتی ، کشاورزی وساخت و ساز روستایی توسط شورای مرکزی پیگیری و موانع آن مرتفع گردد و ترتیبی معمول گردد که اجرای قانون مذکور توسط کلیه مراجع صدور پروانه ساختمان از جمله بند 2 ماده 32 نصب‌العین شود.
14. تهیه مقررات ملی در زمینه ترافیک ، نقشه‌برداری و شهرسازی و آئین‌نامه عارضه‌یابی در زمینه ترافیک ساختمان‌ها به عنوان یک نیاز ضروری مورد توجه قرار گیرد.
15. بازنگری شیوه‌نامه اجرایی مربوط به تفاهم‌نامه خدمات مهندسان برق در نظارت مربوط به ویژه تعیین تعرفه خدمات آن به صورت مجزا از سایر خدمات مدنظر باشد.
16. استفاده از ظرفیت‌های موجود شهرسازی و اجرایی کردن قانون جامع شهرسازی و الزامات عمومی شهرسازی و پیگیری نتایج اقدامات و عملکرد استان‌ها پیگیری گردد.
17. نتایج آزمون‌های ورود به حرفه بررسی شده و از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و علوم و تحقیقات و فناوری درخواست گردد که در برنامه‌ریزی‌های مربوط با دعوت از سازمان نظام مهندسی ساختمان آن را ملاک عمل قرار دهند و همچنین در نظام برنامه‌ریزی و پذیرش ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هماهنگی لازم پیرامون اصلاح روند پذیرش دانشجویان و در نظر داشتن تعادل در ظرفیت رشته‌های تخصصی متناسب با نیاز جامع در روش‌های ارتقاء کیفیت آموزشی صورت پذیرد.
18. نقد و برررسی شیوه‌نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان مورد توجه قرار گرفته و از وزارت راه و شهرسازی درخواست شود با حضور نمایندگان سازمان نسبت به بازنگری و رفع اشکالات آن اقدام نمایند.
19. استفاده از خدمات مهندسان کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان (ماده 27) به جای کارشناسان رسمی دادگستری در کلیه دستگاه‌های اجرایی و در امور مربوط به رشته‌های هفتگانه ساختمان پیگیری شود.
20. نظر به حمایت از بخش بازرسی فنی به عنوان یکی از صلاحیت‌های مندرج در ماده 4 آئین‌نامه اجرایی قانون ، اعطای این صلاحیت، همچنین در جهت جلوگیری از حوادث ساختمانی اعطای صلاحیت گودبرداری ،‌ ایمنی ، آسانسور و تشکیل شرکت‌های ممیزی انرژی مدنظر قرارگرفته ودر اسرع وقت پیگیری شود.
21. بر اجرای صحیح و کامل قانون موجود نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 و ضوابط منبعث از آن و تفسیرهای دقیق و صحیح نسبت به آن تأکید گردید.
22. برای ایجاد نظام جامع ساخت و ساز متشکل از نظام فنی و اجرایی کشور ، ساخت و ساز شهری و نظام فنی روستایی و سایر ساخت و سازها پیگیری دقیق و سریع به انجام رسد.
23. تدوین و پیگیری تصویب ، قانون مسئولیت‌های مهندسان ساختمان مدنظر قرارگیرد.
24. ایجاد نهاد حل اختلاف موضوع بند «ت» ماده 114 آئین‌نامه اجرایی در شورای مرکزی جهت رسیدگی به اختلافات در استانها به انجام رسد.
25. انتخاب بازرسان توسط هیأت مدیره با اصلاح ضابطه مربوط ، همزمان با انتخابات هیأت مدیره ، صورت پذیرفته ، مدت مأموریت‌های آنان به سه سال تغییر یابد و شرایط احراز سمت بازرس نیز تدوین و در آئین‌نامه اجرایی قانون درج شود.
26. با توجه به آمادگی سازمان‌های استان‌ها در رعایت الزامات اجرای ساختمان توسط سازندگان ، اجرای کامل این موضوع و انجام ساخت و ساز توسط اشخاص دارای صلاحیت (دارندگان پروانه اشتغال) به طور جد مورد تأکید و پیگیری قرارگیرد.
27. اقدام جدی شورای مرکزی به منشور ایجاد نظام واحد و جامع ساخت و سازدر کشور متشکل از کلیه نظام‌های موجود ، خواست مؤکد حاضران است.
28. برقراری تناسب تعداد اعضای هیأت مدیره سازمان‌های استانی و شورای مرکزی با تعداد اعضای سازمان در رشته‌های هفتگانه و مسئولیت‌های متناظر هر رشته مورد بررسی و اقدام گیرد.
29. ارتقای کیفیت نشریه شمس و سایت سازمان و فراهم نمودن زمینه‌های فعالیت امور بین‌الملل شورای مرکزی و فعالیت منسجم روابط عمومی سازمان‌ها و ارتقای فرهنگ عمومی مدنظر قرار گرفته و شورای مرکزی اقدامات لازم را در این مورد معمول دارد.
30. شورای مرکزی تدابیر لازم را در جهت انجام تخصصی خدمات مهندسی در بخش‌های مختلف توسط دارندگان صلاحیت‌های قانونی مربوط در رشته‌های هفتگانه معمول نموده اصلاح و ضوابط اجرایی مربوط به آن را به ویژه تبصره 2 ماده 12 آئین‌نامه را پیگیری نماید.
31. اعضاء هیأت عمومی اجلاس از شورای مرکزی درخواست دارند نسبت به اجرایی نمودن اهداف کلان چشم‌انداز نظام مهندسی ساختمان اقدام نمایند.
32. تهیه فرمت‌های بازبینی (چک‌لیست‌های) مربوط به طرح‌های بالادست شهری در رشته معماری برای هماهنگی با رشته‌ها و تخصص‌های دیگر تهیه شود.
33. برنامه‌ریزی برای اجرای معماری با الگوی اسلامی ـ ایرانی خصوصاً در زمینه سیما و منظر شهری به عنوان اصل مهم در ارائه خدمات مهندسی ساختمان موردتوجه قرار گرفته و ترتیب لازم برای اجرای آن توسط شورای مرکزی معمول گردد. همچنین صیانت آثار باهویت در بافت‌های شهری و روستایی در ارائه خدمات مهندسی به جد مورد توجه قرارگیرد تا در راستای نیل به اهداف کلان کشور در سال جهاد اقتصادی موجب حفظ ثروت‌های ملی معماری گردد.

۲۱ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۰۳
shasa |
اشتراک در