ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان

نشریه بین‌المللی سیمان در تازه‌ترین گزارش خود ایران را پنجمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان در سال 2010 معرفی کرد.

ایران با تولید حدود 61 میلیون تن سیمان توانست عنوان پنجم را در میان بزرگترین تولیدکنندگان سیمان دنیا در سال گذشته میلادی بدست آورد.

رتبه‌های اول تا چهارم این رده‌بندی نیز به کشورهای چین، هند،‌ آمریکا و ترکیه اختصاص یافت. جالب اینجاست که فاصله تولید سیمان آمریکا با ایران تنها چهار میلیون تن و فاصله تولید سیمان ترکیه با ایران تنها یک میلیون تن اعلام شده که به نظر می‌رسد در صورت ادامه رشد تولید سیمان در ایران طی سالهای آینده کشورمان می‌تواند به راحتی به سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان تبدیل شود.

تولید سیمان کشورهای چین، هند، آمریکا و ترکیه در سال قبل به ترتیب یک میلیارد و 868 تن، 216 میلیون تن، 65 میلیون تن و 62 میلیون تن بود.

همچنین رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای برزیل، ویتنام، ژاپن، روسیه و مصر اختصاص یافت. در رده‌بندی قبلی نشریه بین‌المللی سیمان ایران دهمین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان لقب گرفته بود.

 

ایران، پنجمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان

اما نشریه بین‌المللی سیمان در بخش دیگری از گزارش خود کشورمان را پنجمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی کرد. براین اساس مصرف سیمان ایران در سال 2010 بالغ بر 56 میلیون تن بود. ایران در رده‌بندی پیشین به عنوان دهمین مصرف‌کننده بزرگ سیمان در جهان معرفی شده بود.

چین با یک میلیارد و 851 میلیون تن، هند با 212 میلیون تن، آمریکا با 69 میلیون تن و برزیل با 60 میلیون تن بزرگترین مصرف‌کنندگان سیمان دنیا در سال قبل بودند. رده‌های ششم تا دهم نیز به کشورهای ویتنام، روسیه، مصر، کره‌جنوبی و ترکیه رسید.

***ایران، دهمین صادرکننده بزرگ دنیا در جهان

نشریه بین‌المللی سیمان همچنین کشورمان را دهمین صادرکننده بزرگ سیمان در دنیا در سال قبل معرفی کرده است. صادرات سیمان ایران در سال 2010 به 5.3 میلیون تن رسید.

این رقم در سالهای 2009 و 2008 میلادی به ترتیب 5.5 و 5.6 میلیون تن بود. ترکیه، همسایه غربی ایران در سال 2010 با 19 میلیون تن بزرگترین صادرکننده سیمان در جهان لقب گرفت و چین با 16.6 و تایلند با 14.25 میلیون تن دوم و سوم شدند. کشورهای ژاپن، پاکستان‌، تایوان، آلمان، هند و کره‌جنوبی نیز رده‌های چهارم تا نهم بزرگترین صادرکنندگان سیمان جهان را بدست آوردند.

 

عراق و افغانستان جزو بزرگترین واردکنندگان سیمان در دنیا

همچنین کشور کوچک بنگلادش بزرگترین واردکننده سیمان در دنیا در سال 2010 بود. این کشور در سال گذشته میلادی 12.5 میلیون تن سیمان وارد کرد. نیجریه با 7.3 و آمریکا با 5.6 میلیون تن واردات سیمان دوم و سوم شدند. کشورهای عراق، افغانستان، سنگاپور، تایوان، آنگولا، هلند و ایتالیا نیز رده‌های چهارم تا دهم را اختصاص دادند.

نکته قابل تامل اینجاست که دو همسایه شرقی و غربی ایران یعنی افغانستان و عراق در بین 10 واردکننده بزرگ سیمان در جهان قرار دارند که این نشان‌دهنده بازار بزرگ سیمان در منطقه اطراف ایران است. عراق و افغانستان دو بازار اصلی سیمان صادراتی ایران محسوب می‌شوند.

 

تولید سیمان در 149 کشور دنیا

به گزارش ایسنا؛ تولید جهانی سیمان در سال گذشته میلادی به 3.3 میلیارد تن رسید. همچنین ظرفیت جهانی تولید سیمان به جز چین 350 میلیون تن در سال بوده و 140 کارخانه جدید تولید سیمان نیز طی دو سال گذشته در سراسر جهان به بهره‌برداری رسیدند. 149 کشور دنیا سیمان تولید می‌کنند و تولید سیمان در 17 کشور نیز به حالت راکد درآمده است.

۲۰ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۴۳
خبرگزاری ایسنا |
اشتراک در