قیمت هر تن سیمان صادراتی 7 دلار افزایش یافت

یک کارشناس صنعت سیمان از افزایش 7 دلاری متوسط قیمت هر تن سیمان صادراتی در پی بالارفتن قیمت داخلی این محصول خبر داد و گفت: در حال حاضر هر تن سیمان معمولی فله 55 دلار و هر تن سیمان معمولی کیسه‌ای 62 دلار صادر می‌شود.

علی محمد بُد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: قیمت هر تن سیمان فله‌ صادراتی تیپ یک (معمولی) تا پیش از افزایش قیمت داخلی این محصول، 48 دلار بود که هم‌اکنون به 55 دلار رسیده و قیمت هر تن سیمان کیسه‌ای صادراتی تیپ یک نیز 55 دلار بود که در حال حاضر 62 دلار معامله می‌شود.
وی ادامه داد: قیمت هر تن سیمان فله‌ صادراتی تا پیش از افزایش قیمت‌های داخلی، 50 دلار بود که در حال حاضر به 56 دلار رسیده و هر تن سیمان کیسه‌ای صادراتی نیز 56 دلار به فروش می‌رسید که اخیراً این قیمت به 63 دلار رسیده است.
بُد با اشاره به افزایش 17 درصدی تولید سیمان در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: تحویل سیمان در این مدت 13.4 درصد و مصرف این محصول در کشور نیز 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش حجم ساخت و ساز و اجرای طرح‌های عمرانی در کشور طی ماه‌های ابتدایی سال، افزود: این مسئله در کنار بالا رفتن قیمت داخلی سیمان، باعث شده تا صادرات سیمان کاهش یابد و سیمان بیشتری به بازار داخل تزریق شود.
به گفته این کارشناس صنعت سیمان، در برخی استان‌ها بالا بودن کرایه حمل باعث شده صادرات سیمان صرفه زیادی نداشته باشد و به همین دلیل صادرات این محصول برای شرکت‌هایی که در شهرهای مرزی قرار دارند توجیه دارد.
وی با بیان اینکه قیمت صادرات هر تن سیمان به طور متوسط 7 دلار افزایش یافته است، گفت: تعیین قیمت صادراتی بستگی به چانه‌زنی فروشنده و خریدار سیمان دارد.
به گزارش فارس، در حال حاضر عراق و افغانستان خریداران عمده سیمان ایران هستند.

۲۰ تیر ۱۳۹۰ ۱۳:۳۸
خبرگزاری فارس |
اشتراک در