احتکار سیمان و ایجاد بازار سیاه با رشد 1500 تومانی قیمت

قیمت مصوب سیمان در حالی طی روزهای اخیر افزایش یافت که برخی کارخانه‌ها پیش از تعیین نرخهای جدید، تولید و عرضه خود را کاهش دادند، این مسئله باعث بالا رفتن 1500تومانی قیمت هر کیسه سیمان در بازار سیاه و فعال شدن دلالان شد که آثار روانی آن تا روزهای جاری در بازار مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش 13 درصدی قیمت سیمان برای دومین بار در 6 سال اخیر در حالی در نیمه ماه جاری مصوب شد که قرار شد تولیدکنندگان برای تنظیم بازار این محصول، فروش تولیداتشان را افزایش دهند، این موضوع در حالی مطرح است که چند روز پیش از اعلام و ابلاغ قیمتهای جدید، برخی کارخانه‌ها نسبت به کاهش عرضه محصول خود اقدام کرده بودند و این موضوع در کنار احتکار سیمان توسط برخی سودجویان، عاملی برای تشدید کمبود سیمان و بالا رفتن قیمت در بازار شد.

* با تعیین نرخ جدید سیمان، تولید‌کنندگان بهانه‌ای برای کاهش عرضه ندارند

محمد‌جعفر منتظری رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی در این مورد به فارس گفت: با تعیین نرخ جدید سیمان، دیگر تولید‌کنندگان بهانه‌ای برای کاهش عرضه ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر عرضه سیمان نسبت به روزهای قبل بهتر شده و کمبود خاصی در بازار وجود ندارد ولی هنوز آثار روانی حاصل از کاهش عرضه طی روزهای قبل، در بازار وجود دارد.
وی پیش‌بینی کرد، مشکل کمبود سیمان و قیمت بالای این محصول در بازار آزاد طی 10 تا 15روز آینده برطرف شود.
منتظری ادامه داد: در حال حاضر در فصل ساخت و ساز قرار داریم و ساخت و ساز در کشور رونق بیشتری دارد که این مسئله کمبود سیمان در بازار را تشدید کرد.
وی افزود: تولید کنندگان می‌گویند تحویل و تولید سیمان را کاهش نداده‌اند ولی این در حالی است که اکثر کارخانه‌ها با 100 درصد ظرفیت خود فعال نیستند و ممکن است حدود 50 درصد ظرفیت خود را به تولید اختصاص دهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تأکید کرد: تولید‌کنندگان با افزایش قیمت مصوب سیمان هر چه قدر بیشتر تولید کنند، سود بیشتری می‌برند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت مصوب سیمان، دلالان و واسطه‌ها را فعال کرد و همین مسئله باعث برهم زدن بازار سیمان شد، در حالی که اگر بازار به روال عادی خود برگردد گران‌فروشان نیز کنترل خواهند شد.
وی افزود: کمبود عرضه سیمان باعث اختلاف قیمت 700 تا 800 تومانی در هر کیسه سیمان در بازار سیاه نسبت به قیمت مصوب شد.

* کاهش 50 درصدی تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها

محمد رحیمی، فروشنده سیمان در غرب تهران نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها به نسبت هفته گذشته توسط کارخانه‌ها بهتر شده ولی هنوز افزایش چشمگیری صورت نگرفته است.
وی با اشاره به کاهش تحویل سیمان توسط کارخانه‌ها پیش از بالا رفتن قیمت مصوب این محصول، اظهار داشت: توزیع سیمان در بازار به نسبت ماه قبل حدود 50 درصد کاهش یافته و همین مسئله قیمت هر کیسه سیمان را در بازار هزار تا هزار و 500 تومان افزایش داده است.
رحیمی با اشاره به مصوبه دولت برای بالا رفتن قیمت سیمان، افزود: با وجود این اتفاق، توزیع سیمان توسط کارخانه‌ها رشدی نداشته و همین مسئله باعث بالارفتن قیمت در بازار آزاد شده است.
به گفته وی در بازار تهران تولید کارخانه‌های سیمان فیروز‌کوه، تهران و سبزوار توزیع می‌شود که همه این کارخانه‌ها توزیع خود را کاهش داده‌اند.
این فروشنده سیمان با بیان اینکه تا پیش از ابلاغ مصوبه دولت، هر کیسه سیمان در بازار 3 هزار و 420 تومان عرضه می‌شد، گفت: با احتساب سود 500 تومانی برای توزیع‌کنندگان، در حال حاضر هر کیسه سیمان 3 هزار و 950 تومان عرضه می‌شود.

* تحویل 10 روزه سیمان توسط کارخانه‌ها

علی اصفهانی، یکی دیگر از فروشندگان سیمان در بازار شوش نیز به خبرنگار فارس گفت: توزیع سیمان توسط کارخانه‌ها اخیراً بهتر شده است.
وی تصریح کرد: سیاست تولید‌کنندگان سیمان این بود که پیش از افزایش قیمت مصوب، توزیع خود را کاهش دادند و پس از بالا رفتن قیمتها، عرضه محصول به بازار را افزایش دادند.
وی تصریح کرد: قبلاً خریداران سیمان 3 یا 4 روزه محصول خود را از کارخانه‌ها دریافت می‌کردند در حالی که هم اکنون این تحویل تا حدود 10 روز نیز طول می‌کشد.
اصفهانی کاهش عرضه سیمان را عاملی برای بالا رفتن قیمت این محصول در بازار عنوان کرد و گفت: قیمت هر کیسه سیمان در بازار آزاد شوش به حدود 4.5 تا 5.5 هزار تومان نیز می‌رسد.
وی ادامه داد: توزیع سیمان در شهرستان‌ها وضیعت بهتری دارد.

* رشد قیمت مصوب، دست دلالان را کوتاه کرد

رضا طالبی، فروشنده سیمان در شرق تهران نیز با بیان اینکه در هفته گذشته عرضه این محصول توسط کارخانه‌ها بسیار کم شده بود، به فارس گفت: در حال حاضر توزیع سیمان نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.
وی با اشاره به افزایش 8 تا 9 هزار تومانی قیمت مصوب سیمان ادامه داد: توزیع سیمان در روزهای اخیر بهتر شده و کارخانه‌های آبیک و جاجرود توزیع بیشتری را در برنامه خود قرار داده‌اند.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده از سوی تولید‌کنندگان سیمان برای افزایش 500 تنی عرضه سیمان در هر روز به بازار گفت: اگر این مسئله عملی شود مشکل توزیع و قیمت بالای سیمان در بازار آزاد حل خواهد شد.
طالبی افزایش قیمت مصوب سیمان را راهکاری برای شکستن بازار سیاه این محصول عنوان کرد و افزود: اگر افزایش 500 تنی عرضه سیمان در هر روز عملی شود وضعیت بازار تا پایان ماه جاری به روال عادی خود برمی‌گردد.
وی معتقد است اگر قیمت مصوب سیمان افزایش پیدا نمی‌کرد قیمت این محصول در بازار سیاه به تنی 100 هزار تومان نیز می‌رسد.
این فروشنده سیمان تصریح کرد: در گذشته خریداران سیمان نسبت به انبار‌کردن این محصول اقدام می‌کردند اما با افزایش قیمت مصوب سیمان در شرایط فعلی خریدار فقط برای یک هفته آینده خود خرید می‌کند.
وی ادامه داد: قبلاً درخواست خرید سیمان، کامیونی بود ولی درحال حاضر معمولاً به صورت روزانه خرید صورت می‌گیرد.
 

۲۰ تیر ۱۳۹۰ ۰۹:۳۲
خبرگزاری فارس |
اشتراک در